Aira on laitesarja, jonka muodostavat TB-3, TR-8, VT-3 sekä System-1 – bassomasiina, rumpukone, vokaaliefekti sekä syntikka. Vaikka Airan päätavoitteena onkin tuoda tiettyjen vintage-laitteiden soundit uudestaan saataville, ovat sekä toteutustapa että sen suomat jatkomahdollisuudet jotain aivan uutta.
Aira-mallisto on vaatinut ison satsauksen, sillä mitään jo olemassa olevaa Roland-teknologiaa ei ole käytetty lähtökohtana, vaan Aira-sarjalle kehitettiin oma, ns. komponenttimallinnusteknologiansa, ACB (Analogue Circuit Behaviour). Eikä näemmä ainoatakaan kiveä jätetty kääntämättä, se kävi selväksi tekemässäni testissä. Jotakin japanilaisesta pedanttiudesta kertonee, että alkuperäisen TR-909:n hihat-samplen lähtökohta, ehta 14-tuumainen, oli kaivettu varastosta ja taltioitu uudestaan. Alkuperäisen dokumentoinnin tasosta kertonee, että myös aikanaan käytetty kapula ja iskutapakin oli merkitty muistiin.
Valmistajan mukaan useampaa TR-808:a oli analysoitu, jotta ns. ”oikea hyvä soundi” olisi juuri halutunlainen. Myös modattuja laitteita oli haalittu laboratorioon. Erityisesti hoppareiden suosiossa ollut ”super long kick” -modifikaatio lienee noista TR- 808-modauksista tutuin. On syytä huomauttaa, että Aira-laitteet eivät käytä sampleja, ainoastaan ACB:tä. Paluu samplaus-tilanteeseen palveli siis sekin osaltaan uuden mallinnustekniikan kehitystyötä, eikä sitä kautta haettu valmista soundia.
Oheinen teksti on alkuosa Petri Alangon kirjoittamasta artikkelista, joka on julkaistu kokonaisuudessaan paperille painetussa Riffi-lehdessä (numero 3/2014).
Riffiä myyvät Lehtipisteet, kirjakaupat ja hyvin varustetut soitinliikkeet kautta maan. Lehteä sekä irtonumeroita voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan Riffi-kaupan kautta.
Ennen vuotta 2010 julkaistuja numeroita voi tiedustella suoraan