Analogisyntikoiden digitaaliset mallinnukset eivät ole enää upouusi juttu, mutta aihepiirissä riittää silti vielä ammennettavaa. Markkinoilla on paljon täysiverisiä digitaalisyntikoita, jotka kuitenkin jäävät hintalappunsa vuoksi etenkin aloittelevalta soittajalta helposti kaupan hyllyyn. Roland SH-201 kääräisee helppokäyttöistä virtuaalianalogiaa kukkarolle sopivaan pakettiin.
Kuka muistaa Roland SH-101:n? 1980-luvun alussa julkaistun monofonisen syntikan sointi sai suuren suosion etenkin teknopiireissä, ja sen ajan levytyksissä voidaan kuulla sataykkösen murinaa etenkin synabassosektorilla. Nyt kun kasarisaundit ovat taas muodissa, on uutukaisen manttelinperijän hyvä jatkaa nykytekniikalla siitä, mihin edeltäjä viestikapulan jätti. Oskillaattorit äänessä SH-201:n äänenmuodostus lähtee kahdesta oskillaattorista, joissa on kussakin valittavissa kahdeksan erilaista aaltomuotoa. Perinteisten saha-, sini-, kolmio- ja kanttiaaltojen kaveriksi on laivaan lastattu seitsemää hieman erivireistä saha-aaltoa tuhdisti yhdistävä super saw -aaltomuoto, kitaran kiertoefektiä matkiva Feedback-oskillaattori, sekä kohinageneraattori.
Oheinen teksti on alkuosa artikkelista, joka on julkaistu kokonaisuudessaan paperille painetussa Riffi-lehdessä (numero 6/2007).
Riffiä myyvät Lehtipisteet, kirjakaupat ja hyvin varustetut soitinliikkeet kautta maan. Lehteä voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan tilaustoiminnon avulla. Aiemmin julkaistuja numeroita voi tiedustella suoraan toimitukselta s-postilla, taannehtivia lehtiä myydään niin kauan kuin ko. numeroa on varastossa. |