Tannoylla on historiaa sekä kotikuunteluun tarkoitettujen hifi- kuin ammattilaisille suunnattujen studiokaiuttimienkin valmistajana. Tällä kerralla katse suunnataan keikkaäänentoiston puolelle, jossa Tannoy tarjoaa täyttä laidallista kevyistä laulukamaseteistä aina raskaansarjan kiertuejärjestelmiin asti.
Koekäyttöön otin sieltä keveämmältä sektorilta uuden PowerV 12 -aktiivikaiuttimen, joka on sarjansa toiseksi järein malli. Tueksi pakattiin mukaan PowerV -suppanen, ja testiympäristöksi otettiin accapella-yhtyeen kymenen keikan kiertue vaihtelevissa saleissa. Tannoyn erikoisuus suunnitteluperiaatteissa on alusta asti ollut ns. koaksiaalielementti, jossa diskanttiyksikkö sijoitetaan bassoelementin keskelle. Tällä pyritään eliminoimaan elementtien välisestä etäisyydestä aiheutuvia vaihe-eroja, jotka taas johtavat äänen värittymiin. Kun ei ole etäisyyttä, ei pitäisi olla elementtien välisiä vaihesiirtymiäkään. Yksinkertaista, mutta nerokasta. Tällaisesta suunnitteluperiaatteesta seuraa tosin se, että kokeilemani kaiuttimen suuntaavuus on sama 90 astetta niin vaaka, kuin pystysuuntaankin, joka on samalla niin siunaus kuin kirouskin. Hyväksi asian tekee se, että ääntä jaellaan tasapuolisesti kaikkialle asteluvun sisäpuolella, ja kaapin voi asentaa yhtälailla vaaka- kuin pystyasentoon. Toisaalta akustisesti haastavissa tiloissa tiukempi suuntaus pystysuunnassa olisi monesti eduksi, joten tässäkin”hyvyyden” ratkaisee käyttötarkoitus ja -tilanne. Samasta mallista on saatavilla myös HP-malli, jonka suuntaavuus on 75 astetta. Oheinen teksti on alkuosa artikkelista, joka on julkaistu kokonaisuudessaan paperille painetussa Riffi-lehdessä (numero 4/2008).
Riffiä myyvät Lehtipisteet, kirjakaupat ja hyvin varustetut soitinliikkeet kautta maan. Lehteä voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan tilaustoiminnon avulla. Aiemmin julkaistuja numeroita voi tiedustella suoraan toimitukselta s-postilla, taannehtivia lehtiä myydään niin kauan kuin ko. numeroa on varastossa.
|