Electro-Harmonix on puuhannut kauan kehittääkseen vehkeitä, joilla kitaran soundi saadaan syntetisaattorimaiseksi. Heillä oli filtterillä ja oktaavereilla toimiva Micro Synth jo niinkin varhain kuin 70-luvun lopulla ja siitä on sittemmin tehty kutakuinkin samoja komponentteja käyttäen uusintapainoksia vastaamaan vintagelaitteiden kysyntään.
Pari vuotta sitten EHX kehitti konstin, miten tulkita ilman lisävarusteita ja midiä sähkökitaran polyfonista signaalia suoraan ja käyttää sitä kosketinsoitinsoundien luomiseen. Tuloksena on ollut jo neljä yhdeksän soundin pedaalia, urkuihin keskittyneet B9 ja C9, sähköpianoja ja muutakin tarjoava Key9 ja mellotronin ääniä toistava Mel 9.
Tuoteperheen uutukainen on Synth 9, jonka soundien inspiraatioina ovat olleet Moog, Oberheim, Prophet, jousikoneet ja muutkin kosketinsoittajan kioskista löytyvät syntikkaklassikot. Toki siinä missä alkuperäisten koskettimistojen soittajalla oli edessään muhkea säätimien paneeli ja toinen käsi vähän väliä pyörittelemässä jotain namikkaa, Synth 9:ssä – kuten sarjan aikaisemmissa julkaisuissakin – on kaksi soundien kontrollia. Mutta koska kyse on pedaalista, ei jatkuvaa säätämistä käyttötilanteeseen kuuluisikaan.
Riffissä 5/15 arvioitu Rolandin SY-300 operoi samantapaisten soundien tuottamisessa sähkökitaralla. Nyt EHX:n Synth 9:sta irtoaa lisää muhkeita polyfonisia syntikkasoundeja, joita kitaristi ei aikaisemmin näin näppärästi pystynyt jäljittelemään.
Lisätiedot:
• Uraltone