Alkuperäinen elektromekaaninen generaattori-urkujen rakenne tuotti soundin, joka kiteytyy mallitunnukseen B3. Siihen vertautuvat kaikki myöhemmät sähköurut, tavalla tai toisella.
Hammond ilmoittaa vertailun loppuvan nyt, sillä XK-5 antaa tehtaan tiedotteen mukaan kaiken minkä B3-mallikin, plus kaikenlaisia nykytekniikan suomia lisäherkkuja – pienemmässä koossa ja vähäisemmällä painolla.
B3:n soundi rakentuu monista pienistä yksityiskohdista, jotka juontuvat sen teknisistä rakenteista. Eräs tällainen on äänen syttyminen äänikerroittain, mikä johtui siitä, että jokaisella yhdeksällä äänikerralla oli oma kytkimensä koskettimen alla. Kun kosketinta painettiin, se tapasi kytkimiin yksitellen peräjälkeen, eikä samanaikaisesti. Nopealla koskettimen painalluksella porrastukseen ei kiinnitä tietoista huomiota, vaan se muodostuu osaksi soundin luonnetta. Hitaasti kosketinta alaspainettaessa kytkinten perättäisen kytkeytymisen voi havaita.
Hammondin B-3 Mk.II -soittimessa käytettiin samanlaista mekanismia, mutta uusi XK-5 toisintaa ilmiön toisella tavalla. Sen koskettimet eivät lähetä yksittäistä midi note on -komentoa, vaan jokaisella koskettimella on kolme eri sensoria, joista jokainen lähettää porrastetusti kolme eri lähtökäskyä, yhden kullekin äänikerralle. Valmistajan mukaan soinnin autenttisuus on vertaansa vailla ja vastaa täydellisesti vintage-osaston B-urkuja.
XK-5 lähettää kyseisen datan myös ulos midi-käskyinä, joten ominaisuutta voi hyödyttää esimerkiksi virtuaalisyntikoiden soittoon.
Koskettimisto itsessään on sekin uutta mallia ja kokonaan Hammondin omaa tuotantoa. Päämääränä oli rakentaa koskettimisto, jonka soittotuntuma vastaa hyvin huollettua vintage-soitinta niin koskettimien painon kuin koskettimiston herkkyydenkin suhteen.
Jotta edellä mainituista parannuksista saataisiin kaikki ilo irti, Hammond kertoo uudistaneensa myös äänikoneiston, ja XK-5:ssä käytetty mallinnuksen ja samplauksen yhdistelmä tuottaa nyt valmistajan oman arvion mukaan prikulleen aidon B-mallin urun äänen.
Luonnollisestikin mukana ovat perinteiset efektit: key click, perkussio sekä vibrato/chorus, sekä näiden jatkeeksi mukaan pakattuja uudemman ajan tehosteita.
XK-5:n perussoinnille antaa oman silauksensa virtuaalimuuntaja, joka korvaa alkuperäisessä B-Hammondissa käytetyn sähköisen muuntajan. Sellainen tarvittiin äänikoneiston tuottaman pienen jännitteen nostamiseen ja samalla se tasasi eri generaattoreiden eroja yhtenäisemmän soinnin saavuttamiseksi.
Muuntajalla oli sivuvaikutuksensa soundiin sillä kovemmin kuormitettaessa se myös säröytti ääntä jonkin verran ja muuntajille ominaisen kyllästymisilmiön vuoksi sointi puhdistui säröytymisen jälkeen loivasti ja vähitellen seuraavien, hiljaisempien äänten myötä.
Hammondin saatesanoissa todetaan tämän olleen keskeinen, mutta ei niin yleisesti tunnettu tekijä B-urkujen soinnissa ja sen takia ilmiö on mallinnettu nyt XK-5-urkuun.
B3:n tavoin XK-5 tarjoaa neljä täyttä settiä liukutangoin säädeltäviä äänikertoja plus omat äänikertansa pedaalistolle. Lisäksi soittimessa on 12 ”extra-generaattoria”, joilla pedaalisto saadaan tuottamaan harmoniselta rakenteeltaan siniaaltoja monimutkaisempia aaltomuotoja, joihin pystyivät aikoinaan vuoden 1945 B-mallit.
Urkusoundin oleellinen osatekijä, Leslie-kaiutin, löytyy digitaalisena ja täysin uutena versiona, ja chorus/vibratokin on sekin uutta mallia. Komeuden kruunaa digitaalisen prosessoinnin tukena oleva etuvahvistimen ehta analoginen putkikytkentä.
Oman soittimensa voi kasata paloista ja tarpeen mukaan, sillä XK-5 on itsessään yhden manuaalin urku, jota voi laajentaa kahden koskettimiston paketiksi tai vaikka kokonaiseksi pulpettiuruksi perinteisessä kuosissa, aina pedaalistoa myöten.
Lisätiedot: Power Sound