Gibsonia aikoinaan luotsanneen Ted McCartyn antama innoitus ja halu kunnioittaa Paul Reed Smithin henkilökohtaisen ystävän ja mentorin perintöä ovat PRS:n mukaan uuden mallin keskeisimmät taustamotiivit.
Uutuusmalli McCarty 594:n nimeen sisältyvä numerosarja viittaa soittimen mensuuriin, joka on aavistuksen pitempi kuin PRS:llä on ollut tapana. 24,594-tuumaisen skaalan ero 24,5-tuumaiseen ei ole paljon, mutta PRS vakuuttaa, että se kyllä tuntuu ja kuuluu myönteisessä mielessä.
Päämääränä oli rakentaa soitin, joka tuntuu ja kuulostaa perinteiseen tapaan kotoisalta, soi tasaisesti ja puhdasvireisesti koko kaulan mitalla ja tuntuu heti alusta alkaen miellyttävällä tavalla ”sisäänsoitetulta”.
Kaulan profiili nojaa PRS Pattern-malliin, mutta on hieman paksumpi ja ennenkaikkea epäsymmetrinen: diskanttikielten puolelta aavistuksen ohkaisempi ja bassokielten puolella vastaavasti hitusen paksumpi.
Mikrofoneina McCarty 594:ssä on verraten pienellä kierrosmäärällä käämityt 58/15 LT -humbuckerit, ja vaihtoehtoja sointiin tuo mahdollisuus puolittaa niin talla- kuin etumikrofoninkin kelat tone-säätimiin yhdistetyllä push/pull-kytkimillä.
Kummallekin mikrofonille on omat volume-säätimensä ja ne on sijoitettu niin, että kitaristi voi yhdellä liikkeellä himmata samanaikaisesti kumpaakin.
Mikrofonien valintaan on kolmiasentoinen vipukytkin.
McCarty 594:n virittimet ovat uusi versio Phase III -mallista ja PRS:n mukaan paranneltu koneisto siirtää kielen värähtelyä aiempaa tehokkaammin kitaran lapaan, mutta silti virittäminen käy yhtä vaivattomasti kuin aiemminkin.
Kansipuuna käytetään kuviovaahteraa, runko ja kaula ovat mahonkia ja lintu-upotuksin koristeltu ja reunalistoitettu otelauta ruusupuuta.
Mallia valmistetaan peräti yhdeksällä eri pintavärillä, jotka ovat Blood Orange, Black Gold Burst, Charcoal Burst, Fire Red Burst, Faded Whale Blue, Gray Black, Honey, Jade sekä McCarty Sunburst.
Lisätiedot: EM Nordic