Yamahan uudet A5-mallit valmistetaan Japanissa, ja malliston lippulaivalle sopivaan tapaan ne ovat kauttaaltaan kokopuisia.
A5R:n ja A5M:n muotokieli tulee perinteisestä Western-kitarasta. Niiden kyljet ovat ruusupuuta ja soololovet kuuluvat linjaan.
AC5R- ja AC5M-mallit puolestaan ovat ns. concert-mallin kitaroita, mahonkikylkisiä, mutta nekin soolovella höystettyjä.
Kaula on kaikissa malleissa valmistettu laminoidusta mahongista, ja sekä otelauta että talla eebenpuusta.
Yläsatula ja tallan satulaosa ovat TUSQ-materiaalia, ja virityskoneistot ovat Gotohin valmistamia. Soittimet toimitetaan kovan laukun kera.
Yamaha A5-kitaroissa kansipuu on läpikäynyt Yamahan A.R.E. (Acoustic Resonance Enhancement) -lämpökäsittelyn. Sen luvataan antavan uudelle kitaralle ”auki soitetun” instrumentin sointia, parempaa vakautta ilmankostettua vastaan sekä tietenkin väriä.
Lisäksi kannen rimoja on ohennettu, mikä kuuluu vahvempana alakertana.
Yamaha A5-malliston SRT2-elektroniikka taas antaa mahdollisuuden yhdistää perinteisen tallanaluspietson sointi studiomikrofonien simulaatioihin. SRT-pietsomikrofonissa jokaiselle kielelle on oma elementti.
Keikkasoundin muokkaaminen onnistuu neljällä säätimellä (volume, treble, bass, blend). Näistä bass ja blend toimivat myös nostokytkiminä, jolloin ensin mainitulla voidaan ottaa samanaikaisesti käyttöön myös automaattinen kierronesto.
Blend-säätimen nostokytkin puolestaan antaa mahdollisuuden vaihtaa pietsosignaaliin miksattavaa simuloitua mikrofonivaihtoehtoa. A5R/AC5R -malleissa nämä vaihtoehdot ovat laajakalvoinen Neumann U67 -konkka tai Royer R122 -nauhamikrofoni. A5M/AC5M-malleissa valittavat simulaatiot ovat pienikalvoinen Neumann KM56 tai Royer 122.
Mainittakoon, että jo aiemmin markkinoille tuodut, Kiinassa valmistettavat edullisemmat A3R/A3M- ja AC3R/AC3M-mallin kitarat ovat niin ikään kauttaaltaan kokopuusta, ja ne tarjoavat lähes kaikki samat ominaisuudet kuin A5-perheen soittimet.
Lisätiedot: F-Musiikki