Jousikaiku on sähkökitaran perusmauste, joka sopivasti annosteltuna sopii lähes mihin hyvänsä musiikilliseen tyylilajiin. Niinpä myös sellaista jäljittelevän efektin on oltava mukana digitaalisessa kaikupedaalissa, jos mielii puhutella kitaristeja.
Boss ja Digitech tarjoavatkin molemmat varsin luonnikkaan ja autenttisen jousikaikujäljitelmän. Molemmat kuplahtelevat eloisasti bassokieliä napakammin lyödessä ja toisintavat muutoinkin varsin maukkaasti kierteisen metallilangan sävyjä.
RV-6:ssa jousikaiun pituus skaalautuu kuivan soinnin kintereille liimautuvasta lyhykäisestä hunnusta todella pitkäsointiseen ja raikkaan ilmavaan kaikuun asti. Polaran versio samasta aiheesta on perussävyltään aivan yhtä autenttinen, joskin intensiteetiltään hieman tiiviimpi ja pituutensa osalta lyhykäisempi.
Samaan digitaaliseen purnukkaan on tietysti kätevää paketoida muitakin kaikutyyppejä ja näin ovat molemmat valmistajat tehneetkin päätyen osin samoihin, osin toisistaan poikkeaviin valintoihin. Mikä ilahduttavinta – kumpikin valmistaja toteuttaa samalla nimikkeellä merkkaamansa kaiun omalla tavallaan.
Liki samat ominaisuudet
Jousikaiun ohella muita yhteisiä kaikutyyppejä ovat tavallista pienehköä huonetilaa jäljittelevä Room, isoa tilaa markkeeraava Hall, vanhaa studiomaailmasta tuttua levykaikua toisintava Plate, sekä modulaatiopohjaisen mausteen sisältävä Mod.
Näiden lisäksi kummassakin on erikoistehoste, jossa kaikuun lisätään harmoninen lisäkierre. Boss on nimennyt omansa Shimmeriksi, Digitechillä efekti tunnetaan Halona.
Lisäksi molemmissa on ekstrana jotain, mitä toisesta ei löydy lainkaan, mutta niistä tarkemmin hieman tuonnempana.
RV-6:ssa on ekspressiopedaalin liitäntä, minkä ansiosta efektin toimintaa voi ohjata lennossa. Polaran pieni vipukytkin kansilevyssä puolestaan määrittää sen, katkeaako kaiun häntä silloin, kun efekti polkaistaan pois päältä (jolloin ohituskytkentä toimii true by pass -periaatteella) vai jääkö häntä vaimenemaan itsekseen (jolloin signaali kulkee pedaalin prosessorin kautta myös silloin, kun efekti on kytketty pois päältä).
Kumpikin pedaali palvelee perinteiseen tapaan monona ja molemmat osaavat tuottaa monosignaalista stereoefektin. Sekä RV-6 että Polara toimivat myös stereofonisella tulolla. Boss pelaa joko paristolla tai ulkoisella virtalähteellä, Polara vaatii aina ulkoisen virtalähteen. Sille riittää kumminkin 75 mA:n syöttö, joka järjestyy tavanomaisilla pedaalivirtalähteillä helposti.
Samaa, mutta eri lailla
Kummassakin pedaalissa on niin paljon säätövaraa, että saman efektinimikkeen alla voi hakea esiin varsin yhteneväisiä sointeja.
Erityisesti kitaravahvistimen kautta kuunneltuna eroa on tietyissä tapauksissa vaikea silloin havaita. Jos kitara sen sijaan kytketään näiden pedaaleiden kautta suoraan äänityslaitteistoon tai muuhun laadukkaaseen vahvistinjärjestelmään ja vertaillaan linjasointeja riittävän hyvillä studiomonitoreilla, tulee näiden kahden laitteen perusero selvästi esiin kaikilla eri efektivariaatioilla.
Konkreettisemman puutteessa kuvailen eroa näin: RV-6 tuo soinneillaan mieleen kevättalven aurinkoisen päivän avarassa ja korkeassa tilassa, jonka seinät ovat lasia ja valkoista marmoria. Polara taas soi tummasti kuin rakennuksen sisälle upotettu konserttisali massiivisine jalopuupintoineen ja raskaine samettiverhoineen. Kummassakin pedaalissa tarjonta kattaa toki myös lyhyet kaiut, mutta niidenkin kohdalla sävyssä toisintuu mainittu perusluonteen ero.
Bossin Room-kaiku syttyy heti, mutta ensiaallon perässä seuraa voimakas uusi purske. Se ei kuitenkaan ole yksittäinen slap back -kimmoke vaan pikemminkin kuin ääntä hajottavista rakenteista heijastuva kimppu jota seuraa uusia, mutta vaimeampia kimppuja. Kirkkautta sointiin löytyy äärimmillään yli kaikkien kuviteltavissa olevien tarpeiden, mutta toisaalta soinnin saa säädettyä myös todella mataksi. Kaiun maksimipituus huonemoodissakin on jo pienen hallin luokkaa.
Polaran Room syttyy sekin heti, mutta efekti vaimenee hyvin lineaarisesti. Efekti on nimenomaan huone eikä halli, ja kaiun maksimipituus on arviolta puolet RV-6:n tarjoamasta. Polaran soinnissa on hyvin mieto jälkihumahdus, ja kirkkaimmillaankin se soi tummemmin kuin RV-6 skaalansa puolivälissä. Ihan tumpuksi niistettynä Polaran huone on todella ummehtunut, mutta positiivisella tavalla: soundissa on silloin erikoista tylppää voimaa, joka tuo kitaran klangiin käyttökelpoista kulmikkuutta.
RV-6:n Hall taas räväyttää voimakkaimman kaiun heti iskun perään, mutta sen jälkeen kaiussa on runsaasti hienostunutta jälkiaaltoilua. Vaimentumista kuvaa pikemminkin laskeva aaltoviiva kuin vinosti alaspäin suuntautuva suora linja – ikäänkuin tilan pinnoista kimpoilevat aaltokimput seilaisivat hallissa sinne tänne. Jälleen yleissävy on kirkkaampi ja pituudeltaan kaiku on enimmillään tuplat Polaraan verrattuna.
Polaran Hall-kaiku vaimenee tasaisemmin ja nopeammin kuin Bossilla. Yleissävy on pehmeämpi ja sointi tekee kohteliaasti tilaa seuraaville soinnuille: helppo ja konstailematon käyttömauste.
Plate-ohjelmat jatkavat samantyyppisin peruseroin. RV-6 sähisee enemmän ja antaa sointiin pituutta tuplaten. Sillä onnistuu myös koko soinnin pesu kaiulla ilman puuroisuutta ja selkeys säilyy vaikka yläkertaa himmaisi tone-säätimellä roimastikin. Polara on tummempi kuin RV-6, ja tämäkin kaikutyyppi vaimenee huomattavasti verrokkiaan nopeammin ja suoraviivaisemmin.
Perustehosteiden osalta RV-6 on mahtikaiku, jolla efektiä voi alleviivata ja sitä voi käyttää tarkoituksellisen suureellisesti, kun haluaa kasvattaa esimerkiksi vain yhdellä kitaralla soitetun vähäeleisen tekstin kokonaisen orkesterin tuottaman äänen mittoihin.
Perussoiton perusmausteiden ohessa RV-6 lähestyykin äänisuunnttelijan työkaluiksi tarkoitettuja raskaan sarjan laitteita.
Polara taas on pikemminkin nimenomaan perusmausteita hakevan bändisoittajan tarpeisiin mitoitettu laite. Sen kaiku pysyy hyvin lestissään ja sointi on amerikkalaisittain mellevä – täyteläinen ja paksu, muttei lainkaan tukkoinen eikä millään muotoa
kuivan soundin auktoriteettia uhmaava. Algoritmit ovat peräisin samaan konserniin kuluvan Lexiconin puolelta ja tämä linkki kuuluu myös soinnissa.
Erikoisuudet esiin
Molemmat valmistajat ovat sisällyttäneet kokonaisuuteen myös kaiun ja moduloivan efektin yhdistelmän. Bossin Mod-kaiku on nykyaikainen ja ilmavan kirkas, ja mukaan naitettu moduloiva efektikin on todella kimmeltävää chorus-helinää. Polaran Mod on pedaalille luonteenomainen, heti iskun jälkeen määrätietoisesti vaimentuva kaiku, jossa on mukana pehmeä, analogimainen chorus.
Kaiun ja keinotekoisen yläharmonian yhdistelmät soivat nekin erilaisina. RV-6:n Shimmer on vahva ja eloisa. Kun himmaa diskanttia laitteen tone-säätimellä, saa esimerkiksi arpeggion taustalle pehmeän mattosoinnin samaan tapaan kuin syntikalla
tuotetaan usein pianosoundin taakse utumattoa. Kun tonea sitten avaa, nousee esiin steel-pannumainen, selvästi artikuloituva ja ylöspäin taipuva vongahdus. Jälleen aineksia perussoiton ohessa vaikkapa äänisuunittelijan tarpeisiin.
Polaran Halossa soi kaiun mukana sävykäs vibrato-efekti, eikä siinä ole niin korostunutta ylävonkausta. Lisäsävelet maustavat sointia, mutta eivät elä omaa elämäänsä.
Bossin bonuksia ovat lisäksi varsin käyttökelpoinen Delay + Reverb -ohjelma, jossa tone-potentiometrin toiminta vaihtuu feedback-säätimeksi ja vähän outo Dynamic, joka vastaa hiljaiseen soittoon äänekkäällä kaiulla ja kovempaan pikkaukseen vaimealla kaiulla.
Polaran lisäherkku on Reverse, joka kasvattaa kaiun hiljaisuudesta isoksi. Lyhyellä kaikuajalla plektran pyyhkäisy ikäänkuin monistuu nopeaksi ääniviuhkaksi, pitkillä ajoilla lopputulos on enemmänkin esiin vyöryvä tehosteääni kuin musiikin mukana soitettava soundi.
Kaksin aina kaunihimpi
Boss ja Digitech ovat kumpainenkin tehneet todella pitkän rupeaman digitaalitekniikan parissa. Siksi on erityisen mukavaa huomata, että nämä efektipedaalit ovat keskenään aivan erilaisia ja kumpikin sarallaan oivallisesti toteutettu.
RV-6 ja Polara vastaavat ammattilaisen kaikutarpeiseen omalla johdonmukaisella tavallaan ja sen vuoksi valinta on tällä kertaa poikkeuksellisen helppo. Nämä pitäisi oikeastaan hankkia molemmat.
Boss RV-6 & Digitech Polara
Digitaalisia kaikupedaaleita kitarakäyttöön
Kummassakin:
• spring-, room-, hall-, plate- ja mod-ohjelmat
• erikoistehosteet Shimmer / Halo
• RV-6:ssa lisäksi Rev + Delay ja Dyn-kaiku
• Polarassa lisäksi Reverse-kaiku
Hinnat:
• Boss RV-6 149 euroa
• Digitech Polara 149 euroa
Lisätiedot:
• Boss: Roland Suomi
• Digitech: EM Nordic
•••
Tämä artikkeli on julkaistu alunperin Riffin numerossa 6/2015. Vastaavan tyyppisiä käyttökokeisiin perustuvia tuotearvioita julkaistaan jokaisessa Riffin printtinumerossa.
Riffiä myyvät hyvin varustetut soitinliikkeet sekä Lehtipisteen myymälät kautta maan. Lehteä sekä irtonumeroita voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan Riffi-kaupan kautta. Ennen vuotta 2010 julkaistuja numeroita voi tiedustella suoraan asiakaspalvelusta s-postilla, taannehtivia lehtiä myydään niin kauan kuin ko. numeroa on varastossa. Lehden digitaalinen versio vuosikerrasta 2011 alkaen on ostettavissa myös Lehtiluukkupalvelusta.