Touchmix on ensisijaisesti äänentoistoon suunniteltu keikkamikseri, mutta ominaisuuksiensa ansiosta sillä on vahva kaksoisrooli äänityspuolen työkaluna.
Tyköistuvassa salkussaan Touchmix 16 kulkee muusikon matkassa vaikka julkisella liikenteellä liikuttaessa. Tätä ei pidä väheksyä, sillä monista kilpailijoistaan poiketen tämä napsakan kokoinen mikseri palvelee PA-miksauksen ohessa myös moniraitaisen tallenteen tekemisessä, kiitos kehittyneen USB-väylänsä.
Liitäntäosasto on tarkoituksenmukainen ja mikserin kokoluokka huomioiden kattava.
Ulkoinen massamuisti tarvitaan, mutta sen kera kasassa onkin pienimuotoisen studion ydin. Äänitetään siis harjoitukset tai keikka, otetaan mikseri ja ulkoinen muistiväline mukaan ja jatketaan hommia kotosalla. Jos ei miksaaja halua puunata soundeja kuntoon omassa rauhassaan, niin muusikot voivat tahoillaan uppoutua moniraitaiseen tallenteeseen joko opiskelu- tai harjoitusmielessä. Tai työstää tallennetta julkaisukelpoiseen muotoon omilla päällesoitoitoillaan.
Tie julkaisukelpoiseen on nimittäin auki, sillä Touchmix on varusteltu riittävän monipuolisilla ja pätevillä työkaluilla – mikrofonivahvistimet ovat asiallisia, miksauskanavissa on kunnolliset ekvalisaattorit sekä dynamiikkamuokkaimet, ja neljä varsinaista efektiprosessoria tuottavat kelpo jälkeä nekin.
Omat kujeet
QSC on varustanut mikserin omalla kosketusnäytöllä. Ohjelmiston rakenne on selkeä, kaikkiin parametreihin pääsee käsiksi käytännöllisesti eikä miksaaminen vaadi ulkoista ohjainta, vaikka näyttö hieman askeettinen onkin. Jos kuitenkin haluaa nautiskella visuaalisemmasta hallintapinnasta, tai tarvitsee langattoman etäohjauksen suomaa liikkumavapautta, voi käyttöliittymäksi ottaa myös älypuhelimen tai tabletin. Testin yhteydessä kokeilin laitetta wifi-yhteydellä sekä iPhonella että iPadilla, joiden kanssa yhteispeli oli sujuvaa. Android-ulottuvuus luvataan, mutta se jäi tässä yhteydessä koeponnistamatta.
Näyttöön mahtuu kerrallaan kahdeksan kanavaa rinnakkain. Seuraava kahdeksan liu’un ryhmä valitaan täppäämällä ylälaidan painiketta. Masterosaston toiminot pysyvät aina sijoillaan.
Tabletteihin tottuneen kannattanee tiedostaa, että mikserin kosketusnäyttö tunnistaa vain yhden eleen kerrallaan, joten kahden sormen venytyksiä ei Touchmixin ohjauksessa käytetä.
Ja vaikka säätimiä voi näytöllä liu’uttaa, ei esimerkiksi ekvalisaattorin tai dynamiikkaprosessorin käyrään voi tarttua sormenpäällä muokkausta varten.
Syyt valintoihin ovat loogisia. Kun näyttöä käytetään rajatusti, selvitään kevyemmällä näytönohjaimella ja ainakin teoriassa dsp:n rahkeet voidaan sitä myöten valjastaa puhtaammin audiopuoleen. Lisäksi pienellä ruudulla ekvalisaattorin vastetta kuvaava käyrä on pieni ja numeerinen muokkaus säätimellä tarjoaa yksinkertaisesti tarkemman kontrollin.
Jos jonkin säätimen asentoa ei halua muuttaa sormenpäätä ruudulla liu’uttamalla, voi näyttöä käyttää vain oikean parametrin valintaan ja varsinaisen säädön hoitaa fyysisellä potentiometrillä, jonka toimenkuva seuraa näytöllä tehtyä valintaa.
Säätimelle on kaksi erilaista vaikutustapaa, karkeampi välitys suurpiirteisempään skaalaukseen ja nupin painalluksen kautta aukeava tiuhempi välitysuhde pikkutarkkaa ruuvausta varten.
Näyttöön mahtuu rinnakkain kahdeksan kanavaa, mutta seuraavia kahdeksaa ei saakaan näkyviin sivuttaissuuntaisella pyyhkäisyllä vaan kanavapaketin vaihto hoituu yläreunan valikosta täppäämällä hieman samaan tapaan kuin taulukkolaskennassa poimitaan esiin seuraava välilehti.
Alun totuttelun jälkeen tämä osoittautui toimivaksi ratkaisuksi. Kun kanavapaketit – samoin kuin kaikki kanavan sisäiset toimintolohkot kuten eq, dynamiikka ja efektit – aukeavat tälla tavalla oman painikkeensa kautta, ei ruudun keskiosaa tule sohittua alvariinsa eikä näin ollen myöskään vahingossa tule osuneeksi johonkin säätimeen, kun aikomus oli vain rullata ruutua johonkin suuntaan. Ja takaisin perusnäkymään pääsee aina kotinäppäimellä.
Mainio idea on myös erityinen Info-näppäin, joka avaa näyttöön pikaoppaan hakemiston. Sopivaa kuvaketta täppäämällä esiin aukeaa sitten kyseiseen aiheeseen liittyvä opastus. Neljää vapaasti ohjelmoitavaa painokytkintä voi puolestaan sitten käyttää pikavalintoihin niihin toimintoihin, joita useimmiten katsoo tarvitsevansa.
Nelialueisen täysparametrisen kanavakorjaimen jatkeena ovat ali- ja ylipäästösuotimet, kumpainenkin säädettävällä rajataajuudella. Ekvalisaattorin taajuusvalinnat ja Q-arvon valinnat voi myös piilottaa Simple-näppäimellä, jolloin näkyviin jäävät vain kunkin kaistan voimakkuuteen vaikuttavat gain-sääimet.
Käy kiinni, älä pelkää
Kokemattomammalle tarjotaan tueksi ammattimiksaajien laatimaa valmiiden kanavaprosessointien kirjastoa, johon voi myös tallentaa omia suosikkejaan. Valikoimasta löytyy perusbändin soittimistoon ja lauluun päteviä ekvalisointeja yhdistettyinä dynamiikan muokkaukseen ja efekteihin.
Tässä kohden QSC on päättänyt niputtaa aina kaikki kanavan asetukset analogista gain-säätöä lukuunottamatta kiinteänä kokonaisuutena yhdeksi presetiksi, eikä esimerkiksi ekvalisaattorin tai dynamiikkaprosessorin asetuksia saa yksistään kirjastoon kuten järeämmissä vehkeissä on tapana.
Sen takia presettejä käyttäessä kannattaakin ensin ladata kanaviin niihin todennäköisesti soveltuvat asetukset kirjastosta ja vasta sitten nimikoida kanavat kyseisen projektin mukaisesti.
Jos sitten jollakin kerralla haluaa bassoon vain valmiin dynamiikan eikä muistissa olevaa ekvalisointia, voi jälkimmäisen ohittaa tai sen asetukset nollata verraten helposti.
Toisin päin toimiessa taas päätyy tilanteeseen, jossa esimerkiksi muistiin tallennettua kompressoria ladatessa heivaa samalla sen itse vaivalla jo haetun hyvän ekvalisoinnin mäkeen. Harmin paikka, sanoisi Totti.
Presettien lisäksi kokonaisuuden sommittelussa jeesaa Wizard- toiminto, joka tekee tarjoiluehdotuksia sopiviksi asetuksiksi aina signaalitasojen säädöistä efekteihin asti. Itse en tällaista automaatiota kaipaa, mutta sen sijaan näkyvillä olevien säätöjen karsinta Simple-painikkeella saa minulta täyden kannatuksen.
Jos vaikkapa ekvalisaattorin Q-arvot ja vaikutustaajuudet on kertaalleen hakenut sopiviksi ja haluaa sen jälkeen enää kajota eri kaistojen vahvistukseen (gain), saa ”ylimääräiset” parametrit piilotettua näkyvistä Simple-painikkeella. Kun näkösälle jää kahdentoista säätimen sijaan vain neljä, paranee osumatarkkuus eikä tule sössittyä hämärämmissäkään oloissa.
Lähdöt on varustettu 31-alueisin graafisin korjaimin sekä neljällä kapeakaistaisella vaimennussuotimella, joilla mahdollisia kiertotaajuuksia tai brummeja voi nitistää.
Rauhassa kypsytelty
QSC esitteli Touchmixin Frankfurtin messuilla jo keväällä 2014, mutta syystä tai toisesta tuotannon käynnistyminen otti sitten aikansa. Sanonnan mukaan hyvää kannattaa odottaa ja näin on laita myös tämän mikserin kanssa. Touchmix on kaikin puolin huoliteltu ja valmis tuote, jonka ohjelmisto on rakenteeltaan selkeä ja vakaa. Audiolaatu on erinomainen ja varustelu kattavaa.
Neljän efektiprosessorin antimet ovat erinomaisia ja värityksestä voi halutessaan päätellä, minkä tyyppisiä soundi-ihanteita niiden koodaajilla on ollut.
Ainoastaan vireen korjaukseen tarkoitettu työkalu vaikutti muuhun varusteluun nähden eripariselta. Toiminnon voi aktivoida yhteen kanavaan kerrallaan ja toimintaa ohjataan sävellajin valinnan lisäksi korjausnopeuden sekä alkuperäisen ja korjatun signaalin sekoitussuhteen säädöillä.
Käyttökelpoisimmillaan efekti oli hyvin hitailla korjausnopeuksilla ja erittäin miedosti alkuperäiseen sekoitettuna, jolloin syntyi samantapainen vaikutelma kuin perinteisellä harmoniaprosessorilla laulua tuettaessa.
Laulajaa ei tällä toiminnolla saa kokonaan vireeseen, mutta kun hiukan horjahtelevaan lauluun summataan hitunen korjattua virettä, se loiventaa vaikutelmaa mukavasti.
Touchmix soveltuu luontevimmin sellaisiin käyttötilanteisiin, joissa on aikaa rakentaa miksauksen eri osa-alueet pikkuhiljaa esimerkiksi bändin harjoituksista alkaen. Silloin huomionsa saa rauhassa kohdistaa eri lohkoihin ja työkaluihin yksitellen, ja kokonaisuus muotoutuu askel askeleelta.
Koko mikseristä, sen paremmin kuin yksittäisistä kanavistakaan, ei missään näyttötilassa näe kerralla laajempaa kokonaisuutta vaan kaikki toiminnot aukeavat esiin vuorotellen. Ilman ennakkovalmistelua en lähtisikään tämän kanssa kiireiselle keikalle, etenkään, jos lavalle olisi kapuamassa useita eri kokoonpanoja peräkanaa.
Yhden tai useamman vakiokoonpanon kanssa soittavalle Touchmix kuitenkin tarjoaa ihanteellisen ratkaisun bändin omaksi miksuttimeksi, jolla voi kätevästi tehdä myös demoja – tai taitojen riittäessä vaikkapa julkaistavan äänitteen.
QSC Touchmix 16
Digitaalimikseri
• 24-bittiset muuntimet
• A-tyypin kytkennällä toimivat etuvahvistimet
• 16 mikrofonituloa, (neljässä XLR-komboliitin)
• kaksi stereofonista linjatuloa
• pää-stereolähtö, 31-alueisin graafisin korjaimin, limitterein ja notch-suotimin
• kuusi monofonista aux-lähtöä, linkitettävissä stereopareiksi
• kaksi stereofonista aux-lähtöä nelialueisin täysparametrisin korjaimin (sovitus myös suoraan kuulokekuunteluun)
• talk back -komentomikrofoni
• nelialueiset täysparametriset kanava-ekvalisaattorit
• säädettävät ali- ja ylipäästösuotimet joka kanavassa
• gate joka kanavassa
• kompressori joka kanavassa
• neljä erillistä efektiprosessoria
• yksi vireen korjausprosessori
• kahdeksan DCA-ryhmää
• kahdeksan mute-ryhmää
• hintaluokka 1400 euroa
Lisätiedot: EM Nordic
Puh. 0207 282 200
Tämä artikkeli on julkaistu alunperin Riffin numerossa 5/2015. Vastaavan tyyppisiä käyttökokeisiin perustuvia tuotearvioita julkaistaan jokaisessa Riffin printtinumerossa.
Riffiä myyvät hyvin varustetut soitinliikkeet sekä Lehtipisteen myymälät kautta maan. Lehteä sekä irtonumeroita voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan Riffi-kaupan kautta. Ennen vuotta 2010 julkaistuja numeroita voi tiedustella suoraan asiakaspalvelusta s-postilla, taannehtivia lehtiä myydään niin kauan kuin ko. numeroa on varastossa. Lehden digitaalinen versio vuosikerrasta 2011 alkaen on ostettavissa myös Lehtiluukkupalvelusta.