Turun kaupunginteatterissa 21. lokakuuta ensi-iltansa saava ”Rock of Ages” leikittelee kasarirokin kliseillä, ja nauraa samalla koko musikaaligenren kustannuksella. Oheisessa nettiartikkelissa esityksen ”musical director” Jussi Vahvaselkä kertoo musiikkiteatterin mutkista.
Rock of Agesia johtava Jussi Vahvaselkä (45) paljastaa itse lipsahtaneensa muusikon urallaan teatterin puolelle sattumalta. Yhdeksänkymmenluvun alkupuolella musiikkiopintojen loppuvaiheissa hän rahoitti opiskelijaelämää keikkailulla, ja joku vain tuli pyytäneeksi keikalle monttuun.
Laji oli silloin Vahvaselälle uusi ja outo. Hän sanoo, että vielä parinkymmenen vuoden jälkeenkin jokainen produktio on uusi oppimisprosessi.
– Se pitää työn mielekkäänä, kun joutuu olemaan aina varuillaan. Lajissa on niin paljon asioita, joita ei pysty etukäteen kirjoituspöydän ääressä päättämään, vaikka haluaisi. Kaikki on monen ihmisen yhteispeliä: ohjaajan, dramaturgin, koreografin, laulajan, muusikon, miksaajan.
Ennen kaikkea rytmimuusikkona tunnettu Vahvaselkä yllättää toimittajan kumotessaan oletuksen, että johtaisi musikaalibändiä luontevimmin pianon takaa, itse samalla soittaen.
– Kyllä perinteisenä ”pystykapuna” puikon kanssa johtaminen on ihannetilanne, silloin ei tarvitse tehdä kahta asiaa samaan aikaan. Ja silloinkin jos johtaa pianon takaa kannattaa tietysti sovittaa itsensä ulos partituurista jos pystyy, Vahvaselkä naurahtaa mutta vakavoituu perustelemaan.
– Silloin voi ottaa paremmin huomioon esityksen kulun ja pystyy esimerkiksi aistimaan tarkemmin millainen ilta kullakin esiintyjällä tänään on. Sitten kun tulee selkeässä biitissä rullaava kappale siinä on vaivatonta soitella mukana – sellaisissa bändin johtaminenkin on vain kevyttä muistuttelemista.
Kumarruksesta poikki
Vahvaselkä tunnustaa rakastavansa ”Les Misérablesin” tapaisia musikaaliklassikoita, mutta diggailee suuresti myös rokkaavammista musikaaleista, joista suosikkeina nousevat Monty Pythonin ”Spamalot” ja South Parkin tekijöiden ”Book of Mormon”. Lajityypin alkuvuosilta joukkoon kiilaa Andrew Lloyd Webberin ajattoman komea ”Jesus Christ Superstar”.
Vahvaselän omat urakat kapellimestarina vaihtelevat paljonkin produktion mukaan. Rock of Ages on tietyissä suhteissa simppelimpi keikka kuin jotkut muut. Se toteutetaan originaalisovituksilla, joten Vahvaselkä ainoastaan harjoituttaa laulajat ja orkesterin sekä kantaa vastuun siitä, että Turun ensi-illassa musiikkipuoli toimii.
Urakka loppuu tällä kertaa ensi-illan kumarruksiin, sillä valmiiksi hiotun esityksen musiikillinen vetovastuu lankeaa toiselle kapulle.
Siinä vaiheessa Vahvaselkä kiirehtii jo seuraavaan produktioonsa, joka kertoo Suomen ehkä tunnetuimmasta kuvataiteilijasta Tom of Finlandista. Turun Logomossa tammikuussa kantaesitettävään teokseen hän säveltää originaalimusiikin yhdessä PMMP:n hittinikkarin Jori Sjöroosin kanssa.
Avauskuva: Otto Väätäinen
Oheinen nettispesiaali on jatkoa Tommi Saarelan toimittamaan Rock of Ages -musikaalin tuotannosta kertovaan artikkeliin, jonka löydät Riffin printtinumerosta 5/2016.
Riffiä myyvät Lehtipisteet sekä luonnollisestikin hyvin varustetut soitinliikkeet kautta maan. Lehteä sekä irtonumeroita voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan Riffi-kaupan kautta. Ennen vuotta 2010 julkaistuja numeroita voi tiedustella suoraan asiakaspalvelusta s-postilla, taannehtivia lehtiä myydään niin kauan kuin ko. numeroa on varastossa.
Lehden digitaalinen versio vuosikerrasta 2011 alkaen on ostettavissa myös Lehtiluukkupalvelusta.