Messe Frankfurt on toipunut yllättävän hyvin pandemian kuristusotteesta. PLS, joka ennen tuota ajanlaskun uutta nollavuotta, tai ennen/jälkeen-taitekohtaa toteutettiin vielä messualeen Cityn puoleisella ns. vanhalla alueella, järjestetään nyt kokonaan uusissa halleissa 11–12, joissa korkeutta riittää näyttäviin valo- ja näyttämökattauksiin kerroksesta riippumatta.
Noin yleisesti tilanne alalla on se, että pro audio on painottunut entistä voimakkaammin ISE-messujen osallistujaksi, kiitos paljolti jatkuvasti vahvistuvan audio- ja IT-tekniikan liiton.
Tässä muutoksessa Prolight & Sound on profiloitunut sitten enemmän valo- ja näyttämötekniikan messuksi, jossa luonnollisestikin mm. teatteritoiminta ja tapahtumatuotanto ovat hyvin likeisesti hyvästä äänentoistosta riippuvaisia.
Muutos näkyy paitsi hallipinta-alojen keskinäisessä suhteessa, myös näytteilleasetajien listassa. Silti audiolle varatussa hallissa 11 riitti katseltavaa tiiviiksi messupäiväksi, ja vanhasta Musik Messestä juontuva DJ-osasto tuntuu pitävän paikkansa asennus- ja kiertueäänentoiston ohessa.
Edellinen vierailuni on vuodelta 2019, joten paljon on Mainissa vettä virrannut sen jälkeen.
Arvioni mukaan messu on nyt kävijän kannalta hallittavampi, näyttelyhallit ovat kiinni toisissaan, asettelu on tiiviimpi ja käveltävää kertyy päivän mittaan vähemmän.
Ravintolapalveluita on näppituntumalla arvioituna vähemmän, mutta muita rauhallisia suvantopaikkoja löytyy ehkä aiempaa helpomminkin, jos haluaa toviksi istahtaa.
Messujen oheisohjelma 2024 on monipuolinen, ja uusia aihealueita on liitetty kokonaisuuteen. Lähestymiskulma on myös hyvin opetuksellinen ja esimerkiksi kuvaustilanteen rakentamista TV-tyyppiseen tuotantoon perattiin hallin 11 demolavalla niin valaistuksen, kameratyön kuin äänityksenkin osalta.
Messuväestä erottuu perinteisen näytteilleasettajamyyjä/ostaja-asiakas-parin ohessa kaksikin uutta ryhmää.
Ensimmäisen muodostavat opetusta ja valmennusta tarjoavat tahot sekä mainittuja toiminnan muotoja etsivät messuvieraat.
Toiseen ryhmään kuuluu erityisesti nuoria aikuisia, joiden huppareissa on jonkin tapahtumatekniikan toteuttajan tai kalustoa vuokraavan firman logo.
Euroopassa on alan osaajista pula. Se näkyy ja pistää myös tekemään asialle jotain. Jos huppari-indikaattoriin on luottaminen, ala vetää uusia työntekijöitä. Toivottavasti myös aiempaa tasaisemmalla sukupuolijakaumalla.
Puolessatoista päivässä ei ehdi mitenkään luodata tämänkokoista tapahtumaa tyhjentävästi, mutta tässäpä nippu valikoituja maistiaisia tämän vuoden Prolight & Soundista.
•••
Pro audio on IT-tekniikan ohessa yhä edelleen analogista signaalinkäsittelyä, eikä sen perinteitä ole hylätty. Audio Scopen räkeissä komeili kokeiltavina mm. lajitelma ulkopinnoiltaan vanhennettuja uusiolaitteita, jotka pohjautuivat Urein ja Universal Audion klassikoihin.
Turkulaisen Aura Audion Mika Isotalo myhäilee uuden S1D:n vierellä.
S-sarjan kolmannen sukupolven yläkerta on toteutettu "kolmi ja puolitienä" ja sitä ohjataan yhdellä päätekanavalla.
Tähän malliin on integroitu aiemmin jo sub bass -kaappien suuntaavuutta tehostamaan kehitetty akustinen rakenne, jossa eteenpäin suuntautuvan torven ja taaksepäin suunnatun kartiolementin yhteisvaikutus toteutuu ihanteellisesti.
Kaapin etuseinän tasalla etu ja taka-aalto kohtaavat viritystaajuudella myötävaiheessa ja tukevat toisiaan, takaseinän puolella taas eroa muodostuu puoli aallonmittaa, mikä minimoi taaksepäin lähtevän äänen määrän, Isotalo kertoo.
Aura Audio kuuluu Frankfurtin konkareihin jo 15 vuoden mitalla ja messuaminen näkyy kuulemma positiivisesti sekä sivuston vierailijamäärässä että tehtyinä kauppoina. Vientivetoisen Aura Audion kaiuttimia on toki käytössä myös kotimaassa, viimeaikaisiin asennuskohteisiin lukeutuu mm. Porin jäähalli.
PA-kaluston ohessa Aura valmistaa suhteellisen kookkaita ja äärimmäisen suuntaavaksi suunniteltuja studiomonitoreja.
Lisätiedot: Aura Audio
Yllättäen hallista 11.0 löytyi myös suomalaisen ryhmämatkan väkeä, kun Audiovisuaalisen alan etujärjestölle, Avitalle, oli avautunut hieman yllättäen mahdollisuus yhteisosaston pystyttämiseen. Käytävän vastapuolella taas toimintaansa esitteli koko joukko alan oppilaitoksia, sekä tulevaisuuden toivoja alalle johdatteleva rekrytointialue.
Avitan osastolla suomalaista osaamista oli markkinoimassa myös Subtitles Cloudin perustaja-osakas Jari Kalinainen, joka esitteli teattereille suunnattua kuvailutulkkaus-ohjelmistoa. Tuote luokitellaan saavutettavuuspalveluksi, jolla tuetaan näkövammaisen teatterikävijän mahdollisuuksia seurata sujuvasti esitystä. Tulkki siis kuvailee näyttämötapahtumat, jotka sitten välitetään repliikeiden lomassa joko tekstinä tai audiona vastaanottajan mobiililaitteeseen.
Kun tulkkaus tehdään esityksen harjoitusjakson loppuvaiheessa, sitä ehditään hioa rauhassa ja insertit saadaan sovitettua mitoiltaan täsmällisesti omille paikoilleen. Ja jos jotakin täytyy myöhemmin muuttaa, se käy kätevästi samassa editorissa, jolla myös ohjataan inserttien jakelua näytöksen aikana. Tekstin muuttaa puheeksi neuroverkkoja hyödyntävä tekniikka, joka tuottaa eläväisempää puhetta kuin esimerkiksi perinteinen synteettinen navigaattoriopas.
Kalinaisen rinnalla pilvipalveluna toimivan ohjelmiston kehittäjänä ja yrittäjäkumppanina työskentelee toinen perustajaosakas, Mikko Aalto.
Espoon kaupungintetatterin ja Svenskanin "pilotoimana" kehitetty ohjelma on nyt tuotantokäytössä jo 20 kotimaisessa teatterissa ja EU:ssa parhaillaan työstettävänä olevan saavutettavuuslain myötä kysyntä ulkomailla todennäköiseti kasvaa jatkossa.
Lisätiedot: Subtitles Cloud
Henkisen pääoman vientiä edustaa myös Akukon, jonka markkinoinnista nykyisin vastaava Uli Jetzinger oli messuilla esittelemässä kansainväliseen kärkeen kuuluvan Akukonin suunnittelupalveluita. Kuten Jetzinger asian muotoilee, "raskaan sarjan konserttisaleista ja konferenssikeskuksista puhuttaessa meitä ei loppujen lopuksi ole niin kovin monta tekijää maailmassa".
Kuvassa hänen rinnallaan on Juulia Bernhardt, joka päivysti Misto Artin edustajana yrittäjä Jarkko Loiman ollessa varattuna.
Loiman vapautuessa kuulen häneltä kiteytyksen, jonka mukaan "Misto Art on lukujärjestys-softa teattereille".
Käytännössä Mistoon voidaan kirjata kaikki teatterin normitoiminta harjoitusajoista näytäntöihin, ja henkilökunnan työvuoroihin asti.
Alkuun Mistolle kerrotaan kuka mitäkin tekee ja minkä aikaa. Misto kuitenkin oppii nokkelasti ja osaa itsenäisesti suunnitella esimerkiksi työvuorolistoja, sillä se tuntee myös suomalaisen teatterialan työehtospimuksen ja työaikalait läpikotaisin.
Se oppii myös toimenkuvat ja osaa ehdotella tulevien produktioiden tuotantoihin sopivia ja vapaana olevia henkilöitä. Ja huomioida senkin, jos jonkin tietyn vastuualueen kantajan täytyy tulla vaikkapa aina puoli tuntia ennakkoon valmistelemaan alkavaa toimintaa.
Loimalla itsellään on poikkeuksellisen monipuolinen tekninen koulutustausta, pedagogin pätevyys ja pitkä kokemus sekä Tampereen Työväen Teatterin että Vaasan kaupunginteatterin teknisenä johtajana.
Lisätiedot: Misto Art
Pro Audio hallin ytimessä United Brands esitteli DiGiCon ja Klangin yhteistyötä immersiivisen kuulokemonitoroinnin puitteissa. Aihetta on käsitelty Riffissäkin, mutta innovaatiohan on vielä nuori ja kehittyy kaiken aikaa.
DiGiCo ei ollut ainoa raskaansarjan mikserivalmistaja tämän vuoden rosterissa. Aivan lähituntumassa tuotteitaan esitteli Stagetec…
…ja toisena lähinaapurina oli Lawo.
Harveyn signaaliprosessorilla signaaleiden jakelun ja kontrollin pitäisi sujua niin ravintolassa kuin kirkkosalissa, yksittäisessä kokoushuoneessa kuin konfrenssikeskuksen laajuudessa, ja mikä mainiointa – audion ohella Harvey ohjaa tarvittaessa myös valaistusta.
Ja kuten seinään upotettavista ojauspaneeleistakin voi päätellä – ns. vahtimestari-faktori on ollut prioriteettilistan yläosassa.
RCF viettää 75-juhlavuottaan hillitysti, mutta tuotteet puhukoot puolestaan.
Siro valkoinen yhdistelmä koostuu telineelle nostetusta TT 515 A -aktiivikaiuttimesta ja sille jalustaksi asemoidusta TT 808-AS -bassokaapista.
Yläkerran elementteinä on kaksi viisituumaista neodyymikaiutinta, sekä 1,75 tuuman titaani-kalvolla toteutettu diskanttielementti. Toistoalueeksi RCF ilmoittaa 70 Hz – 20 kHz, ja maksimiäänenpaineeksi 127 dB (SPL).
Vahvistimet toimivat luonnollisestikin D-luokan kytkennällä, ja nimellistehoksi ilmoitetaan 1000 wattia.
Bassokaapissa puolestaan on sisällä kaksi kahdeksantuumaista neodyymi-kaiutinta, joiden avulla toistokaistaksi saadaan 20 –400 Hz ja äänenpaineeksi 129 dB (SPL).
Kumpikin kaiutin voidaan myös asentaa kiinteästi asianmukaisten kiinnitystarvikkeiden ansiosta.
Tummapintainen yhdistelmä puolestaan koostuu TT 808-AS -subwooferista (40 – 400 Hz, 129 dB max SPL), jonka ytimessä on 1000 watin D-luokan vahvistin ja kaksi 8-tuumaista neodyymielementtiä.
Sen kumppanina on TT 515-A -yläkaappi (20 Hz – 20 kHz, 127 db max SPL), jonka kaiutinelementteinä on kaksi 5-tuumaista kartiota ja 1.75 tuuman titaanikalvoinen diskantti.
Lisätiedot: Intersonic
Mipron osastolla Timo Kunnas vahvisti uutisen: Noretron Communication tuo nyt maahan Mipron mikrofoneja ja langattomia järjestelmiä.
Lisätiedot: Noretron Communication
Pro Audio -hallin jatko-osaan oli rakennettu kaikenlaiseen toiminnallisuuteen kannustava ympäristö. Kuvassa mallia antaa omaksi tilakseen rajatussa "pikku klubissa" trio, jonka nimeä en löytänyt mistään, mutta jonka musiikkia vioisi kuvailla dj-lähtöiseksi ambientiksi, saksofonin tuomalla nu-soul-kierteellä.
Valoisalla puolella laitteita tutkittiin innokkaasti ja otteista päätellen dj-kulttuuri voi hyvin myös sukupolvien kerrostuneisuutta tarkasteltaessa. Ikähaitari kun oli aika laaja.
Myös kosketinsoitinten äärelle riitti väkeä.
Hallin 11 mielikuvituksellinen somistus muistutti paikoin animaatioleffan miljöötä – tai 60-luvun iloisia vuosia. Sopivaa rekvisittaa vaikka miten psykedeelisille äänimaailmoille.
Ja mielikuvitukselliseksi voi kuvailla myös Marble Maze -peliä, jossa seinään upotetut näytöt muodostivat animaatiohahmoille eräänlaisen labyrintin tai seikkailuradan, jonka läpi olioita ohjailtaiin painokytkimillä, jonkinlaisilla ristikytkentäbokseilla ja muilla audiotekniikkaankin viittaavilla konsteilla. Innokkaita pelaajia kyllä riitti, vaikka laitoksen varsinainen funktio messuilla taisikin olla hengähdyshetken tarjoaminen käytävien tarpomisen vastapainoksi.
Varsin omaperäinen oli myös lasiharpuksi arvelemani Nebula, jonka pelleistä taivuteltua täysin akustista kaiutinjärjestelmää pitäisi ehkä kutsua ulvotinsysteemiksi enemmän kuin kaiuttimistoksi.
Soittajan täytyy jatkuvasti dippailla sormiaan soittimeen oleellisesti kuuluvaan vesikippoon, jota kostea nahka saa eripituiset lasitangot värähtelemään ja soittimen ääntelemään.
Jollain tavalla tämä vekotin on ilmeisesti viritettykin, mutta hallin taustahälyä vasten kuunneltuna vinkkaisin ehkä pikemminkin peli- ja elokuvasäveltäjiä kuin konsertoivia taiteilijoita.
L'Acoustic kuuluu äänentoistojärjestelmien huippuraskaaseen sarjaan, mutta tänä vuonna osasto oli pikemminkin minimalistinen täsmäisku kuin massiivista vyörytystä.
Esittelyssä nonstoppina rullannut VectorWorks -applikaatio oli erikseen nostettu valokiilaan, mutta pääasiassa läsnäolo näytti palvelevan yleisen tietouden ja vanhojen suhteiden vaalimiseen.
Lisätiedot: Intersonic
Eräs messujen hieno piirre on se, että täällä törmää asioihin, joiden voisi järkeillä olevan tarpeellisia ja siksi olemassa, mutta joista ei kuitenkaan tiedä aktiivisesti oikeastaan mitään.
Ganter Norm valmistaa esitystekniikan tarpeisiin sokkia, saranoita, liitoskappaleita, välipaloja… ja kaikki luonnollisestikin etuliitteellä "erikois".
Esimerkeiksi nostettakoon nyt vaikka rakenteiden tarkkuuslinjaamiseen tehty koneisto ja stanssatuilla astelukemilla varusteltu muunneltavien rakenteiden asennusmekaniikka.
Loput 6000 ja risat tuotetta löytyvät tiiliskiven kokoisesta – ja painoisesta – katalookista, jollaisen osastolta saattoi kopata mukaansa.
Nykyaikainen näyttämö muuntuu esityksen aikana ja niiden välillä. Wire Rope nostaa ja laskee vaijereiden varassa trussia tai vaikka taustakankaita, miten tarpeen onkin.
Vaikka mekaniikka ja IT paiskaavat kättä, eivät ketjunostimien ajat ole ohi. Uusia tarvitaan ja tehdään kaikissa painoluokissa.
Tapahtuman toteuttamiseen liittyy tuhat ja yksitoista erinäistä vaihetta, joista lastaus ja purku ovat lähes poikkeuksetta pakollisia. Systems Showtechnikin trussi- ja lavarakenteiden joukosta oli nostettu esiin vain 16 kiloa itsessään painava, mutta 275 kiloa kantava uutuusramppi, jonka voi taitella kokoon ja kantaa seuraavaan käyttöpaikkaan yhdestä kahvasta kiinni pidellen.
Jaa, että "ihan sama", vai? No, kyllä tuota paikan päällä poikkesi koeponnistamassa yksi jos toinen roteva karpaasi, jos kohta uteliaiden opiskelijoiden ryhmiäkin. Ei taittunut, kesti.
Messujen tämän vuoden antiin kuului useita erityyppisiä aputoimintoja ja niiden hallintaa helpottavia välineitä ja ohjelmistotuotteita. Rent Man -appiin ladotaan kalustolistat ja keikat ja sen jälkeen varastopomo ja myynti tietävät missä ne kamat milloinkin ovat. Jep.
Avajaispäivän iltapäivä huipentui monen vieraan kohdalla Roben osastolle, jossa juhlistettiin yrityksen 30-vuotista taivalta varsinaisella valo-showlla. Eikä kestityksessäkään tingitty, tietenkään.
Valaistuksesta puheenollen – alan miesvaltaisuus on todettu ja asiaan halutaan muutosta.
Women in Lighting -teeman alla esiteltiin ansioituneita valoammattilaisia, jotka ovat olleet murtamassa miesten hegemoniaa.
Mainio lisä messujen tarjontaan ja toivottavasti myös vaikuttava sellainen.
Kuvapinta sulautuu osaksi rakennetta, kun sitä voi taivuttaa mutkalle. Merkki on Aluvision, ja valovoimaa ja tarkkuutta löytyy hämmästyttävän paljon. Pysäytyskuvassa näkyy yksi abstrakti värikimara, mutta sehän vaihtuu tarvittaessa jokisikin toiseksi tai muuntuu still-kuvien sarjana tai alati jatkuvassa liikkeessä, kuten messustandilla.
Session Desk esitteli käytännössä kuinka levypinkasta kootaan tyylikäs ja toimiva työpöytä audio- tai mediapajaan.
Pienten työasemapöytien ohessa valikoimaan kuuluu vähän isommankin tarkkaamon tarpeisiin suunniteltuja konsoleita.
Quick Space -kupoli hallissa 11 esitteli kaikenlaisiin nopeasti koottaviin ja takaisin pakettiin sujautettaviin tilanjakajiin ja eriöihin erikoistuneen firman tuotetta, jossa tuttu kuplahalli on toteutettu sopuisammassa koossa ja sopii vaikkapa messuosastoksi, kokoustilaksi, bileiden VIP-eriöksi tai miksi nyt keksiikin majansa pystyttää.
Ilmatäytteiset seinät ja kepoinen ovi torppasivat hämmästyttävän hyvin hallin hälyn ja sisällä kupolissa soikin monikaiutinjärjestelmän välityksellä immersiivinen ambientti mukavan rauhoittavasti, kattoon heijastetun ja pysähtymättä vaihtuvan värimaiseman tukemana.
Jos ei ole lavaa, mutta on tie, niin Stagemobililla se estradikin järjestyy.
Ei kuulemma vie kuin hetken kasata ja koota, kantavuus riittää esimerkiksi tyypilliseen bänditoimintaan, vappupuheista puhumattakaan. Rental-puolen laajennusosa, tämäkin.
Pandemia synnytti uusia tarpeita – tai teki tiettäväksi tiedostamattomina piilotelleita sellaisia.
Liikuteltava käsidesiasema on kompakti ja näppärä ratkaisu kiertuekalustoon tai tapahtumajärjestäjän arsenaaliin.
Clay Pakyn valmistelema presentaatio oli malliesimerkki siitä, kuinka tila rajataan valoilla, eikä fyysisillä seinillä – vaakaan taikka pystyyn, vinoon tahi suoraan, kerroksittain tai lomittain – miten vain, siis.
Erityispoimintana Clay Pakyn uusi algoritmi, joka valmistajan mukaan tuottaa aiempaakin eläväisemmät värit sekä puhtaamman ja tasaisemman valkoisen.
Malliston esittelyn alkuun todetaan vaatimattomasti, että näillä heittimillä on "Highest Color Quality, Highest CRI, Highest Color Consistency". Asian todentaminen vaatisi toki vähän enemmän aikaa, perehtyneisyyttä ja resursseja kuin yksittäisellä audio-orientoituneella toimittajalla on, mutta vakuuttava jälkeä. Vakuuttavaa.
Lisätiedot: MSonic
Petzl – paljon muutakin kuin otsalamppuja suunnistajille!
Jokaisella alalla tarvitaan erikoisosajia, joiden roolia ei aina ulkopuolinen tule ajatelleeksikaan. Kun tarvitaan lavasteisiin tai esirippuun kangasta, Tüchler lupaa toimittaa.
Eikä vain siihen, löytyy myös penkkien verhoiluun sopivaa tavaraa kankaista keinonahkaan ja muihin mahdollisiin ratkaisuihin.
Ei niin kaukanakaan kangaspakkojen luota löytyi toisen erikoisosaajan osasto.
Safetex keskittyy ripustustarvikkeisiin, joita oli monella muullakin osastolla esillä. Kaiken kokoisina ja tarkoin luokiteltuina. Hyvä käytettävyys luo turvallisuutta ja turvallisuus on ensiarvoisen tärkeätä.
Alan villit vuodet mistä-lie-hankittuine kuormaliinoineen jäävät päivä päivältä taaemmaksi ja hyvä niin.
PA-laitteistojen koekuunteluun oli hallien väliin järjestetty jälleen useita lavoja käsittävä ulkoalue. Äänenpaineen ilmoitetusta ylärajasta huolimatta eräät merkit kyllä posottivat menemään "aika lujaa".
Avajaispäivän kohokohta suomalaisittain oli ehdottomasti kansainvälisesti tunnetun ja erittäin menestyneen valosuunnittelija Mikki Kuntun puheenvuoro Main Stagella hallissa 11.
Luontaisen vaatimattoman tuntuinen, vakuuttava ja syvällisesti valaistuksen merkitystä, tehokeinoja ja oman uransa kokemuksia pohtinut Kunttu oli vetänyt katsomon täyteen ja se katsomo kuunteli hiiren hiljaa mitä mestari urastaan kertoili. Juuri sopivan kansantajuisesti ja tyhjää taidejargonia karttaen.
Puolituntisen kestäneessä esityksesssä käytiin läpi uran varrelle kertyneitä produktioita, valaisu- ja lavastussuunnittelua pienoismalleineen ja 3D-simulaatioineen, baletin ja sirkuksen erityisluonteita valottaen…
Kaiken kaikkiaan antoisa pysähdys iltapäivän messuhiihtoon.
…mutta nyt kentälle, kone odottaa!
Lisätiedot Frankfurtin messuista: Messeforum Finland