Torstaina aukesivat sitten myös Musikmessen ovet ja samalla nousivat kävijämäärätkin. Viivakoodin luettamiseen kannattanee varata viikonloppuna vielä muutama tovi enemmän, sillä silloin kävimäärien arvioidaan olevan tapissaan.
Molempien messujen käytävillä mahtui kuitenkin liikkumaan ja Musikmessen puolella oli useimmilla osastoilla kuitenkin tilaa kokeilla laitteita ja soittimia, vaikka kuhina olikin tasaista. Jos ei muuten niin hetken vartoomisella kyllä pääsi ottamaan näppituntumaan
Akustisille soittimille ja nuoteille varatun kasihallin aamu on rauhallinen. Käytävät ovat väljät, luonnonvaloakin saadaan kattoikkunoista ja monella osastolla juodaan vielä aamukahveja.
Jokunen artisti silti jo viritteli tunnelmaa, kuka vibrafonilla, kuka trubaduuri-meiningillä.
Useimmat jäävät messukiireessä nimettömiksi, kuten tämäkin, varsin taitava kaveri.
Plek-robotti uurasti jo heti aamusella vitriinisssän rutiinimittauksia ja hienosäätöjä väsymättätehden, mutta muutaman kerran päivässä se pistettiin tekemään aihiosta kokonaan uusi satula malliksi.
Myös puukauppiaat on tänä vuonna sijoitettu kasihalliin ja tarjolla oli raaka-aineita niin jousisoittimiin kuin kitaroihinkin.
Ysihallin yläkerroksessa ovat nykyään sähköiset kosketinsoittimet sekä studio- ja äänityslaitteet. Ynnä DJ-osastot, joiden sijoitusta voisi vielä harkita – ei niitä tarkkailukaiuttimia kyllä pysty oikeasti tässä mekkalassa esittelemään, mutta askel kerrallaan – uusi hallijako vaikuttaa kyllä muutoin toimivalta.
Musikmessen näytteilleasettajiin lukeutuvan kuopiolaisen Amphionin kaiuttimien valttina on keskimääräistä alempi jakotaajuus. Anssi Hyvösen mukaan näin päästään väistämään aluetta, jolla ihmiskorva on herkimmillään ja samalla kuuloaisti tulkitsee kaiuttimen yksipistesäteilijäksi, koska jakotaajuuden alapuolelle jäävä aallonpituus kasvaa pidemmäksi kuin kaiutinelementtien keskipisteiden välimatka.
Zoomin ARQ Aero RhythmTrak AR-96 sisältää pehmeällä materiaalilla päällystetyn kehän keskusyksikön ympärillä. Kehässä on 96 kosketusherkkää kytkintä LEDeineen, joista voidaan poimia perkussiot ja soitinsoundit yli 400:n valikoimasta.
Zoomin osastolla on esillä myös erilaisia nykymuusikon tarvitsemia kameratarvikkeita, kuten viritinlapaan kiinnittettävä kitara, jolla sankarisooloilijan ilmeet saadaan varmasti talteen keikkavideon tekoa tai liveprojisointia varten.
Seth Berman Avantonelta esitteli suhteellisen tuoretta VR-95 -mallia, josta on kuulemma kehkeytymässä best seller.
Avantonen mallit näyttävät vanhanaikaisilta, mutta ne eivät silti tavoittele välttämättä ulkomuotonsa mieleen tuoman mallin soundia. Mielenkiintoista.
Perttu Siren Soundtoolsista myhäili tyytyväisenä esitellessään Softuben uutuuksia. Vintage-osastoon lukeutuva Drawmer löytyy nyt uutena plug-in-efektinä, samoin Softuben omalle fyysiselle konrollerille sopivaksi koodattu Neven analogitiski. Ennestään kontrollerilla pystyi käyttämään jo SSL:n mukaan tehtyjä mallinnoksia.
Hallissa 11 ovat nyt rummut ja sähkökitarat tarvikkeistoineen. Ennen messuja vaikutti silti, että moni iso toimija jättää Musikmessen väliin. Paikan päällä kävi ilmi, että paikalliset toimijat paikkaavat osittain näitä poisjääntejä tuomalla omille osastoilleen sellaisia brändejä, jotka ovat skipanneet muuten nämä messut.
Epiphonen, Gibsonin ja Taylorin kitarat löytyivät esimerkiksi Music Storen osastolta.
Täysin tämä ei tilannetta paikkaa, sillä valikoimassa painottui selkeästi Music Storen oma varastotilanne, ei niinkään Gibsonin vuoden 2016 uutuusosasto. Hyviä messutarjouksia kyllä silti oli seinälle ripustettuina.
Eräs sivuseuraamus isojen vetätymisellä kuitenkin on: pienet ja keskisuuret toimijat nousevat tehokkaammin esiin. Pieniä lyömäsoitin ja rumpuvalmistajia esimerkiksi on enemmän kuin äkksieltään voisi kuvitella. Ja asiallisin varustein.
Ja olihan paikalle myös reliikkejäkin…
Toki Musikmesse tarjoaa mukavan kattauksen myös nykypäivän vakiorummustoja. Laajemmin tunnetuista tehtaista esillä oli Yamahan ohella erityisesti Sakae.
Ja kappas vain: ennen polkujen erkaantumista Sakae valmisti rumpuja vuosikymmenien ajan nimenomaan Yamahalle.
Phil Jones on yksi harvoja amerikkalaisia vahvistinvalmistajia, joka tänä vuonna on uskaltautunut Musikmessen maailmaan. PJ Bassin osastolla on nähtävillä sekä matkalaukun näköisiä Briefcase-vahvistimia että taskukokoinen kuulokevahvistin Bighead – jolla silläkin on iso soundi.
Esittelijänä messuilla soitti virtuoosibasisti Igor Saavedra. Ei huomautettavaa.
Soitinpajoilla oli aikoinaan kitaranrunkoja, joihin voitiin vaihtaa mikkejä sivusta liu’uttamalla. Voisiko sellaisia valmistaa kaupalliseksi tuotteeksi? Espanjalaisen California Guitarsin mielestä voi: heidän esittelemänsä RSD Multiguitar on Les Paul-mallinen runko, ja sekunneissa siihen saa vaikka minkälaisen mikkivarustuksen ensin kiinnitettynä heidän valmistamaansa kelkkaan. Kelkka tosin ulottuu hiukan rungon ulkopuolelle, mutta varikkopysähdyksen nopeudessa mikinvaihto vetää nyt vertoja formulatallin työskentelylle.
Rolandin Saksan osastolla perkussionisti Heidi Joubert ja kitaristi-laulaja Annekei ovat niin tunnettuja sooloartisteinakin, että he vetävät väkeä paikalle jo sillä perusteella.
Ja kyllä kannatti tullakin – Heidi hallitsee niin sähköiset kuin akustisetkin lyömät ja laulaa todella hienosti. Istuimena ja ilmaisuvälineenä Roalndin upouusi elektroakustinen El Cajon.
Annekei oli tullut paikalle varsinaisesti esittelemään Bossin uutta vokaaliprosessoria, mutta spontaanisti muodostetun duon yhteislaulu ja soitto oli saumatonta ensimmäisesti iskusta alkaen. Lisää tällaista!
Soundbrennerin ranteeseen kiinnitettävä, ison rannekellon näköinen vartalometronomi Pulse on nyt valmis ja tuotannossa. Joukkorahoituksella valmistettu älylaite värähtelee jopa polyrytmien tahdissa ja tuntuu jopa vaatteiden läpi.
Mobiilisovelluksella voidaan ajastaa jopa koko bändi samaan pulssiin ja laitetta taputtamalla rytmin voi määrätä fiiliksen mukaankin.
Sonitus Acousticsin Kicker on bassorummun sisään asennettava polyesterivaahtomuovinen rumpalin apuväline. Kuvassamme näkyy tavallinen vaimennin Kicker, joka ulottuu bassorummun kavosta kalvoon sekä uralla varustettu Kicker 2, jonka päälle sujahtaa nasevasti Shuren suosittu rumpumikki Beta 91A, mikseivät muidenkin valmistajien tuotteet.
Tubettajana maailmanmaineeseen noussut korealainen fingerstylisti Sungha Jung ahkeroi messuilla. Jo ensimmäisenä Musikmessen päivänä keikkoja oli sekä Acoustic Stagella että kitaravalmistaja Lakewoodin osastolla. Uransa alkuvaiheen cover-versioiden varaan rakentanut Jung säveltää nykyisin suuren osan esityksensä biiseistä ja tekee sovitukset itse.
Saapa nähdä onnistuuko Riffi saamaan nuorelta mestarilta haastattelun tulevina messupäivinä.
Pienen totuttelun jälkeen ProLight & Soundin uusi hallijärjestys vaikuttaa erittäin selkeältä ja onnistuneelta, kiittelevät Studiotecin toimitusjohtaja Uli Jetzinger ja Brightin juuri perustetun asennusosaston ekspertit Santtu Sipilä ja Oskar Krogell kuin yhdestä suusta. Kolmikon mukaan aiempaa lyhyemmät etäisyydet visiittikohteiden välillä vähentävät tarpeetonta sukkulointia ja nostavat messupäivän tehokkuutta.
ProLight & Soundissa studio- ja livepuolen rinnalle tekevät nousuaan myös järjestelmäintegraatio ja broadcast. Paikalla olivat järjestelmäpuolen jättiläisistä esimerkiksi Extron ja Crestron, ja broadcast-sektorilta Sony, Canon ja Arri.
Ensimmäisen Prolight & Sound -messupäivän yhteenvedon pääset lukemaan tämän linkin kautta.
Ja tästä avautuu Prolight & Soundin 2. päivä.
Musikmessen ja Prolight & Soundin viimeinen kooste vuodelta 2016 puolestaan aukeaa tämän linkin kautta.