Mojo tarkoittaa jonkinlaista taikavoimaa, jonka omaava menestyy hankkeessaan, hurmaa tai viettelee kohteensa. Camden 500 -etu-vahvistimesta sitä saa peräti kahta pätevää sorttia.
Sean Karpowicz Cranborne Audiolta osallistuu videopuheluun työhuoneeltaan Englannista, jossa entisten Sound-craftin työntekijöiden perustama yritys on toiminut nyt jo muutamia vuosia. Käy ilmi että tuotevalikoima on pidetty tarkoituksella suppeana ja määrän sijaan satsataan poikkeukselliseen tekniseen suorituskykyyn ja kekseliäisiin ominaisuuksiin.
Jälkimmäistä ilmentää osaltaan CAST-systeemi, jossa suojattua CAT-kaapelia myöten voi siirtää neljä kanavaa balansoitua analogiaudiota aina 100 metrin etäisyydelle asti – ilman laatuhävikkiä, kuulemma. Liityntäbokseja CAST-systeemiin on tässä vaiheessa kaksi. Passiivisessa versiossa on XLR-liitännät mennen tullen, aktiivisessa kuulokevahvistin toisen suunnan liikenteelle.
Eikä kekseliäisyys siihen lopu. Erillislaitteina toimivien Camden-etuasteiden toiminnallisena jujuna on niihin integroitu huippuluokan kuulokevahvistin ja mahdollisuus miksata kuunteluun myös ulkoinen äänilähde, jolloin pakki toimii samalla monitorimikserinä. 500-sarjan moduuliksi rakennetussa versiossa kyseinen kuulokevahvistin mikseritoimintoineen on puolestaan sijoitettu kehikon master-lohkoon, jolloin ominaisuutta pääsee hyödyntämään myös muiden valmistajien standardi-moduuleita käyttäessään. Työparikaan ei silloin jää osattomaksi, sillä kuulokelähtöjä on itse asiassa kahdelle henkilölle. Kehikoita on niitäkin kahta lajia – suoraan USB-kytkennällä tietokoneeseen liitettävä sekä optisella Adat-kaapelilla kytkettävä versio.
Voimaa ja luonnetta signaalille
Enimmäisvahvistusta Camdenissa on mikrofonisignaalille 68 desibeliä ja toistokaistaksi ilmoitetaan yhden desibelin poikkeaman puitteissa alue viidestä hertsistä 200 kilohertsiin asti.
Äänilähteeksi käyvät mikrofonin sijaan myös instrumentti- tai linjatason signaali, ja valinta hoidetaan asennosta toiseen täsmällisesti naksahtavalla vipukytkimellä.
Jos tavoitellaan puhdasta ja mahdollisimman tarkoin alkuperäistä ääntä vastaavaa lopputulosta, säädetään vahvistus gainilla sopivaksi ja hoidetaan homma. Tämä niin sanotusti suora mikrofonivahvistus on Camdenissa erittäin neutraali, selkeä, tarkka ja dynaaminen. Etuaste välittää soiton juuri sellaisena kuin se on, hyvässä ja pahassa.
Äänen puhtaus ja pientenkin yksityiskohtien välittyminen tekee soinnista ison ja syvän. Esimerkiksi Audientin iD44-interfacen omat mikrofonivahvistimet ovat erinomaisia, mutta niiden rinnalla Camden soi jylhemmin ja sen äänessä on selkeästi enemmän auktoriteettia. Testistudion kalustossa Camden vertautui soinnillisesti Aphexin Model 1100 -vahvistimeen, jota voi hyvällä syyllä kutsua hi-end-tuotteeksi.
Mikäli soundiin kaivataan höysteeksi jotain ekstraa, käännetään huomio Mojo-säätimeen. Nolla-asennossa se kytkee mausteosaston kokonaan pois päältä, mutta säätöä avattaessa sointiin saa uitettua portaattomasti lisämakua miedosta erittäin mausteiseen. Valittavana on kahta eri mojoa, mutta vain yhtä kerrallaan.
Thump tuo alakertaan tukevuutta. Ei kuitenkaan mitään humua vaan hyvin kiinteätä ja tiukkaa bottnea. Esimerkiksi elektroakustisen kitaran linjasoundiin sai thump-mojolla roimaa voimaa. Etenkin, kun käänsi bassoleikkurin päälle, jolloin kämmensyrjän osumat kitaran kanteen eivät jysähtäneet kaiuttimelle asti, mutta Mojo piti kuitenkin huolen alakielten soinnin tukevuudesta.
Mojon toinen laatu, Cream, on puolestaan sitten rosoa ja säröä, joka ei kuitenkaan murenna koko ääntä vaan tekee sen pinnalle ikäänkuin harsuisen hilekerroksen. Erittäin maukas tehoste suoraan linjaan soitettuun sähkökitaraan ja kelpo mauste myös bassoon, jolle se toi kuin pintaruostetta kiinteänä säilyvän teräsytimen päälle.
Basson ohessa Cream sopii kitarankin sävytykseen, sointi kyllääntyy ja soittaminen tuntuu mukavalta myös suoraan linjaan.
Raamit moduuleille
Cranbornen 500-sarjan räkkikehikoista oli kokeiltavana optisin Adat-liitynnöin varustettu versio, jonka USB-liitäntä on varattu ainakin toistaiseksi ohjelmistopäivitykseen ilman äänensiirto-ominaisuuksia. Optisen ääniliitännän vaihtoehtona kehikossa on kylläkin sitten analogisia tuloja ja lähtöjä sekä yksittäisiin moduuleihin että master-lohkoon. XLR- ja jakkiliitäntöjen ohessa varusteluun kuuluvat myös alussa mainitut CAST-liitännät Cranborne Audion verkkobokseille.
Mekaanisesti räkkikehikko on vankkaa tekoa. Ulkoisen virtalähteen moninapainen liitin on kokonaisuuden huterin osa, mutta sekin on kuitenkin lukittavaa mallia.
Digitaalipuoli tahdistuu tarvittaessa sisäiseen kelloon (huipputarkaksi kehaistuun), Adat-väylään, Word Clockiin (myös lähtö sisäisen kellon signaalille), tai USB-mallissa myös sitä kautta. Kellotuksen lähde sekä näytetaajuus asetetaan takalaidan pienillä dip-kytkimillä ja tässä kohdassa otinkin testijakson ainoan aikalisän. Kaapelointien sekä tietokoneen asetusten tarkistamisen jälkeen oli vuorossa virtojen katkaisu ja koko laitteiston käynnistys uudelleen, mutta edelleen digiaudio nikotteli harvakseen. Vasta kaikkien pikkukytkinten kääntö kertaalleen päälle ja pois nollasi edellisen käyttöympäristön asetukset ja vapautti laitteen tahdistumaan uuteen isäntään. Sen jälkeen ei pulmia ollutkaan, mutta kaksi parannusehdotusta episodi kyllä poiki. Ensinnäkin valmistaja voisi lisätä laitteeseen resetointinapin asetuksille. Lisäksi varusteluun voisi kuulua hieman useampia merkkivaloja indikoimaan tilanteita niin kellotuksen kuin audiosignaaleidenkin osalta.
Mitä muutoin tulee varusteluun, niin eipä käytön aikana noussut mieleen mitään parannettavaa – paikat kahdeksalle moduulille ja kaksi ensiluokkaista kuulokevahvistinta suppein, mutta järkevin miksausmahdollisuuksin ovat silkkaa asiaa niin liikkuvan äänittäjän kalustoon kuin pienen ammattipajan tai työpisteen ytimeksikin.
Cranborne Audio
Työkaluja äänittävälle
Camden 500
• toistokaista 5 Hz – 200 kHz (+/- 1 dB, 35 dB vahvistuksella)
• tulosignaalin valinta: mikrofoni/linja/instrumentti
• bassoleikkuri 80 Hz (-3 dB), vaimennus 12 dB / oktaavi
• kytkimet napaisuuden kääntöön ja phantom-virralle
• Gain- ja Mojo-säätimet
• Mojo-efektin valinta: Thump/Cream
• Hinta 349 euroa
500ADAT
• 8 moduulipaikkaa
• integoroitu monitorimikseri
• kaksi kuulokelähtöä
• CAST-liitännät moduuleissa ja master-lohkossa
A/D- ja D/A-muunnokset:
• 8 kanavaa max. 96 kHz:n näytetaajuudella
• 4 kanavaa 176,4 – 192 kHz:n näytetaajuudella
• optinen Adat-väylä sisään ja ulos (2 kpl per suunta)
• Word Clock tulo ja lähtö, BNC
• Hinta 1 645 euroa
Lisätiedot: Intersonic
•••
Tämä artikkeli on julkaistu alunperin Riffin printtinumerossa 3/2021. Vastaavantyyppisiä käyttökokeisiin perustuvia tuotearvioita julkaistaan jokaisessa Riffin printtinumerossa.
Jos pidät näitä juttuja hyödyllisinä tai viihdyttävinä, voit tukea Riffin tulevaa julkaisutoimintaa kätevästi ostamalla itsellesi vaikka tuoreen printtinumeron tai tilaamalla lehden esimerkiksi kahden numeron tutustumistarjouksena.
Riffin voi ostaa digitaalisena näköispainoksena Lehtiluukkupalvelusta.
Printti-Riffiä myyvät hyvin varustetut soitinliikkeet sekä Lehtipisteen myymälät kautta maan. Lehteä sekä irtonumeroita voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan Riffi-kaupan kautta.