Hughes & Kettner esitteli sarjan täysin analogisia 25-wattisia transistorinuppeja. Testasimme kolmesta uutuuslaitteesta kaksi.
Hughes & Kettner tunnetaan Grand- ja Tubemeister- sekä TriAmp-putkivahvistimistaan, mutta yhtiö on panostanut viime vuosina voimakkaasti myös transistoritekniikkaan. Pitkän tuotekehityksen tuloksena syntynyt, komealta kalskahtava Bionic Spirit Tone Generator -teknologia esiteltiin taannoisessa Black Spirit 200 -vahvistimessa (Riffi 6/2018), ja kyseinen sydän sykkii myös nyt lanseerattavissa pikkunupeissa.
Valmistajan mukaan teknologia mahdollistaa täysin analogisen signaaliketjun, jonka mainostetaan toistavan perinteisen putkivahvistinkytkennän piirteet ja jäljittelevän putkitasasuuntaajalla varustettujen vahvistinten pääteasteen ruttua sekä sen tuottamaa notkahdusefektiä. Sagging-emulaation tuottama lisä soundin luonteeseen ja käytökseen onkin sanalla sanoen huomattava.
Nyt testissä olevat laitteet edustavat soundimaailmojen ääripäitä, yhden puhkuessa vintage-henkistä kermaisaa rosoa, toisen kallistuessa teräväkulmaisempaan modernin metallin maailmaan. Sarjassa on kolmaskin, Spirit of Rock -nimeä kantava masiina, jonka voitaneen olettaa hakevan soundi-inspiraationsa 70- ja 80-lukujen taitteesta. Tätä mallia ei vielä testin aikaan ollut Suomessa saatavilla.
Perusasiat kohdillaan
Spirit Nano Seriesin kohdalla voidaan puhua todellisista matkalaitteista, sillä painoa niillä on vain himpun päälle tavanomaisen MXR- tai Boss-pedaalin verran – ja kokoakin vain parin vastaavan edestä. Nupit ovat liitettävissä mihin tahansa 4–16 ohmin kaiutinkaappiin, eli haluttaessa myös järeisiin 4 × 12 torneihin, jollaisen päällä nököttävä minivahvistin olisi epäilemättä hilpeä näky.
Molemmista nupeista löytyy sekä kuulokeliintäntä että aux-liitin ulkoisille äänilähteille. Line Out antaa mahdollisuuden vahvistimen liittämiseen suoraan äänityslaitteisiin tai vaikkapa toisen vahvistimen pääteasteeseen sen efektilenkin
kautta.
Myös säädöt ovat molemmissa laitteissa identtiset, joskin niiden skaalat poikkeavat toisistaan. Äänenvoimakkuutta säädetään Master volumella ja aiemmin mainittua pääteasteen notkuntaa Sagilla. Sag-säädössä on hyvä huomioida, että nollista puoleenväliin ruuvatessa se nostaa lähinnä ulostulevan äänen voimakkuutta, ja pääteasteen kurmottamisen pariin siirrytään vasta kello kahdentoista jälkeen. Näin ollen viimeisellä puolikkaalla äänenvoimakkuus saattaa jopa pudota, mutta se ei ole missään nimessä vika vaan ominaisuus.
Laitteiden äänenväriä säädetään yksittäisellä Tone-namiskalla, joka on hienosäädetty jokaisen vahvistinmallin omaan luonteeseen sopivaksi. Särön määrää annostellaan tuttuun tapaan Gain-säätimellä.
Käyttöergonomian ainoa puute on virtakytkimen sijoitus laitteiden takapaneeliin, mutta toisaalta näin on saatu etupuolen kontrolleille enemmän tilaa, ja se on tämän kokoluokan laitteissa oleellinen etu.
Spirit of Vintage
Laitteet erottaa toisistaan vasemman kulman logojen lisäksi myös potikoiden väristä: Spirit of Vintagen potikat hohtavat valkoisina Metal-version luottaessa häijyn punaiseen. Virta päälle kytkettäessä molemmat tervehtivät käyttäjäänsä Hughes & Kettnerin tunnusomaisella sinisellä kajastuksella.
Jos Spirit Nano Seriesin puhdassoundisin edustaja pitäisi sijoittaa tietylle ajanjaksoille, Spirit of Vintage istuisi parhaiten 50- ja 60-luvuille. Nupin signaali pysyy miltei täysin puhtaana noin Gain-namiskan puolenpäivän tienoille, joskin rivakoimmilla kielten piiskauksilla nuotit saavatkin hieman rosoa ympärilleen jo sitä aiemmin. Rapsakka bluessärö löytyy helposti ja Sagia annostelemalla nuottien paksuutta ja sustainia voi säätää mieleisekseen.
Gainia löytyy tarvittaessa yllättävänkin paljon: kello kolmen tienoilla ollaan jo klassisen rockin maailmoissa ja tästäkin on varaa tiristää vielä lisää potkua irti.
Spirit of Vintagen Tone-säätö on vaikutuksiltaan suhteellisen hienovarainen – potikkaa pyörittelemällä soundi ei mene missään vaiheessa tukkoon tai livahda liian ohueksi, ja se on käyttökelpoinen ääriasentojaan myöten, kulloinkin käytössä olevan soittimen perusäänenväristä toki riippuen.
Spirit of Metal
Nimensä mukaisesti Spirit of Metal tarjoaa soittajan käyttöön muhkean säröarsenaalin. Täysin puhdasta soundia on turha odottaa, vaikka kitaran volumea himmailemalla suurimmat rosot ovatkin matalammilla Gain-asetuksilla signaalista siivottavissa. Gainia myötäpäivään ruuvatessa rutun määrä kasvaa eksponentiaalisesti ja laitteesta löytyy puhtia vaikka kuinka äärimmäiseen junttaukseen.
Spirit of Metalin Tone-säätö tuntuu käytökseltään Vintage-toveriaan tavanomaisemmalta. Vastapäivään pakittelemalla bassotaajuudet korostuvat, mutta poistuvat puolenpäivän jälkeen antaen selkeästi tilaa korkeammille taajuuksille.
Myös Sagin merkitys korostuu särön lisääntyessä: lukitsemalla säätimen nollan tuntumaan Pantera-soundit kajahtavat ilmoille kuin itsestään. Sagia lisäämällä signaali saa kuorrutuksekseen vanhan koulukunnan mureutta. Sagin liiallinen annostelu johtaa kuitenkin herkästi riffittelyyn sopimattomaan mutaisuuteen, mutta sooloillessa sen nuotteja venyttävälle vaikutukselle on sitten taas paljonkin käyttöä.
On hyvä huomioida, että laitteessa itsessään ei ole Black Spiritin tavoin sisäänrakennettua noise gatea ja ainakin testikitaroilla Spirit of Metalissa oli läsnä jatkuva suhina, joka yltyi reippaasti Gainia ja/tai Sagia lisätessä. Sopivalla pedaalilla melutaso on kuitenkin hallittavissa, ja noin muutoinkin nuppi ottaa ulkoiset efektit Spirit of Vintagen tavoin mainiosti vastaan.
Pieni koko, iso soundi
Spirit Nano Series on varsin mielenkiintoinen lisä Hughes & Kettnerin valikoimiin. Nupit ovat käytännössä riisuttuja miniversioita Black Spiritistä, mutta se olennainen, eli soundin tuottava teknologia on tallella. Ne käyttäytyvät putkipelin lailla, ja erityisesti Sagin kaltaisesta ”pääteasteen” kontrolloinnista soisi muodostuvan standardiominaisuus kaikkiin transistorivahvistimiin.
Nyt julkistettu sarja kattaa kolmella laitteella varsin laajan soundipaletin, mutta omaan makuun valitulla yksittäisellä nupilla pötkii myös jo pitkälle. Malliston hinta vahvistettiin sopivasti tämän jutun valmistuessa, ja nämä Spirit Nano -sarjalaisethan tarttuvat kaupasta mukaan huomattavasti Black Spirit 200 -lippulaivamallia edullisemmin. Lisäbonuksena voisi mainita, että tätä helpommin roudattavat nupit ovat todella harvinaisia, vaikka varsinaiseen keikkakäyttöön niitä ei toki ole tarkoitettukaan. Treenamiseen, kotisoitteluun ja studioon ne ovatkin sitten mitä mainioimpia aparaatteja.
Hughes & Kettner Spirit Nano Series
25-wattiset analogiset transistorinupit
• säädöt: Master, Sag, Tone, Gain
• kuulokeliitäntä
• Aux-in ja Line Out
• virtalähde mukana
• hintaluokka noin 200 euroa
Lisätiedot: F-Musiikki
•••
Tämä artikkeli on julkaistu alunperin Riffin printtinumerossa 5/2020. Vastaavantyyppisiä käyttökokeisiin perustuvia tuotearvioita julkaistaan jokaisessa Riffin printtinumerossa.
Jos pidät näitä juttuja hyödyllisinä tai viihdyttävinä, voit tukea Riffin tulevaa julkaisutoimintaa kätevästi ostamalla itsellesi vaikka tuoreen printtinumeron tai tilaamalla lehden esimerkiksi kahden numeron tutustumistarjouksena.
Riffin voi ostaa digitaalisena näköispainoksena Lehtiluukkupalvelusta.
Printti-Riffiä myyvät hyvin varustetut soitinliikkeet sekä Lehtipisteen myymälät kautta maan. Lehteä sekä irtonumeroita voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan Riffi-kaupan kautta.