IK Multimedia lupaa luonnollista akustista soundia kokonaisvaltaisesta, mutta helppokäyttöisestä ja kevyestä järjestelmästä.
Italialaisella IK Multimedialla on alusta asti ollut toiminnassaan kaksi päähaaraa. Ensimmäinen muodostuu firman laajasta audiosofta ja -plugarivalikoimasta, kun taas toisesta löytyy iRig-sarjan mikrofoneja ja äänikortteja, jotka on suunnattu pääosin tablettikäyttöön.
Akustisille kitaroille ja ukuleleille tarkoitettu iRig Acoustic -mikrofoni on ollut saatavilla jo noin puolitoista vuotta pelkkänä mikrofoniratkaisuna iOS-laitteille. Nyt IK Multimedia on kehittänyt saman mikrofonin ympäri kokonaisen digitaalisen järjestelmän, jolla iRig Acoustic -mikin soundia pystyy hyödyntämään myös livenä tai täysikokoisessa studiossa.
MEMS-teknologialla lähelle ääntä
Perinteisen kondensaattori- tai pietsoelementin sijasta iRig Acousticissa käytetään MEMS-mikrofonia. Viime vuosina erityisesti mobiililaitteissa yleistynyt MEMS (Micro Electro Mechanical Systems) poikkeaa perinteisistä mikrofoneista siinä, että niitä ei koota totuttuun tapaan eri osista, vaan kapselin rakennusaineet kasataan päällekkäin ohuina kerroksina ja leikataan sitten oikeaan muotoonsa laserilla. MEMS-tekniikan etuna on elementin pieni koko ja yleisesti ottaen erittäin hyvä suorituskyky niin häiriöiden torjunnan kuin signaali/kohina-suhteenkin osalta.
Mikrofonin etulevy on suurin piirtein kolmiomaisen Dunlop-plektran muotoinen ja kokoinen. Kumimaisen etulevyn takana on ura, jolla mikrofoni kiinnitetään kaikuaukon alareunaan. Mikrofoni sopii sellaisiin kielisoittimiin, joissa on pyöreä ääniaukko ja jossa kannen paksuus ei ylitä neljää milliä. Itse MEMS-elementti on sijoitettu omaan pieneen koteloonsa ja suunnattu kaikukopan sisään.
Vaikka Acoustic Stage -paketin mikrofoni ei eroa rakenteellisesti erillisesti myydystä sisarestaan, on paketin mikrofonin johdossa kuitenkin pelkästään tavallinen monofoninen mikroplugi vyöpakkia varten, kun erillisestä mikrofonista taas löytyy TRRS-mikroplugi ja johtoon integroitu kuulokelähtö.
Digitaalinen komentokeskus kitarahihnassa
Tyypillisen langattoman lähettimen kokoinen iRig Acoustic Stage -komentokeskus toimii kahdella AA-paristolla. Ohjaus-yksikön voi kiinnittää kätevästi vyöhön tai kitarahihnaan, jolloin se roikkuu ylösalaisin, jotta soittaja pystyy lukemaan laitteen merkinnät vaivattomasti.
Vyöpakin etureunasta löytyy neljä liitintä – mikrojakki on iRig-mikrofonille, Aux-jakkiin taas liitetään haluttaessa soittimen oman piezomikin signaali, Out-jakista lähtee Acoustic Stagen linjatasoinen lähtösignaali, ja micro-USB-portin kautta järjestelmä voi toimia ulkoisena äänikorttina.
Acoustic Stage -järjestelmän digitaaliset muokkaukset vaikuttavat ainoastaan iRig-mikrofonin signaaliin. Aux-tuloa varten ohjausyksikkö tarjoaa pelkästään Mix-säätimen, jolla säädetään ulkoisen signaalin miksaussuhde.
Tonea esiin, mutta kierto seis
IK:n iRig Acoustic Stage -järjestelmässä osa toiminnoista hoidetaan automaattisesti. Tärkein niistä on iRig-mikin kalibrointi. Kuten jokainen asiaa kokeillut tietää, pelkkä nappimikrofonin kiinnittäminen vaikkapa ääniaukon reunaan ei yleensä tarjoa hyvää tulosta akustisen kitaran mikittämisessä keikalla. Usein ilmenee ongelmia kumisevan bassorekisterin kanssa, tai sitten jotkut diskanttitaajuudet nousevat häiritsevästi esiin, ja silloin tarvitaan taajuuskorjainta ja/tai kompressoria apuun.
Acoustic Stage -järjestelmän ohjausyksikkö on kalibroitu tarkoin iRig-mikrofonin taajuusvasteeseen, ja pakki tarjoaa valittavaksi kolmea EQ-asetusta teräskieliselle akustiselle, sekä kolmea asetusta klassiselle kitaralle/ukulelelle.
Teräskielisellä kitaralla kannattaa myös kokeilla tone-osaston user-kalibrointia, jossa soitetaan vyöpakille 13 näytettä (avoimet kielet, barre ensimmäisellä nauhalla, toisella, jne.). Etenkin dreadnought-kokoisessa kitarassa lopputulos voi olla jopa tehdasasetuksia parempi. Nailonkielisissä soittimissa omaa kalibrointia ei tavallisesti tarvita.
Akustista kiertoa vastaan Acoustic Stage -järjestelmä tarjoaa audiosignaalin napaisuuden käännön lisäksi helppokäyttöistä Cancel Feedback -toimintoa, jossa on peräti 10 jyrkkää digitaalista suodinta ulinan estämiseksi. Filtterien ohjelmointi on erittäin intuitiivista ja yksinkertaista – kun feedback iskee, painetaan vain kerran vyöpakin isoa Cancel Feedback -nappia, ja automatiikka hoitaa loput.
Maksimaalinen soundi, minimaalinen vaiva
Kokeilujeni perusteella olen hyvin vakuuttunut iRig Acoustic Stagen toimivuudesta ja soundista. Lievät ennakkoluuloni mikrofonin hieman lelumaista olemusta ja johtoa kohtaan unohtuivat järjestelmän erittäin mehukkaan soundin ansiosta hetkessä.
Klipsimikrofonin kiinnittäminen kaikuaukon reunaan ei ole jutun pihvi, vaan iRig Acoustic Stagen kekseliäisyys piilee mikrofonin ja ohjausyksikön yhteispelissä – tässä on silkkaa digitaalitekniikan taikuutta pelissä.
En tiedä miten IK:n kehittäjät ovat saaneet tämän aikaiseksi, mutta lopputulos kuulostaa hyvin luonnolliselta. Vaikka iRig-mikki roikkuukin korkeimman kielen vieressä ääniaukon sisäpuolella, monitoreista tuleva ääni kuulostaa edestäpäin lähimikitetyltä kitaralta (tai ukuleleltä). Bassorekisteri ja alempi keskialue eivät kumise, eikä mikään kieli nouse häiritsevästi esiin tai jää muiden kielten jalkoihin. Soundi on erotteleva ja dynaaminen.
Feedbackille iRig Acoustic Stage -systeemi ei ole erityisen herkkä, mutta jos ulinaa ilmaantuu, niin iRigin Cancel Feedback -osasto toimii ripeästi ja tehokkaasti.
Mielestäni iRig Acoustic Stage on nerokas järjestelmä akustisen kitaran tai ukulelen mikittämiseen, ja se päihittää luonnollisen soundinsa ansiosta monet perinteiset piezosysteemit. Lisäpisteitä Acoustic Stage saa tehokkaasta kierronestosta, sekä siitä että järjestelmän voi siirtää minimaalisella vaivalla yhdestä soittimesta toiseen.
IK Multimedia iRig Acoustic Stage
• iRig Acoustic -klipsimikrofoni
• digitaalinen etuvahvistin vyöpakissa
• kuusi EQ-asetusta
• Calibrate-toiminto
• kierronesto 10 filttereillä
• vaiheenkääntäjä
• kaksi säädintä – Mix ja Volume
• Mikki- ja Aux-tulot, analoginen lähtö, micro-USB-portti
• hinta: 109 euroa
Lisätiedot: Into-Luthman
•••
Tämä artikkeli on julkaistu alunperin Riffin printtinumerossa 3/2017. Vastaavan tyyppisiä käyttökokeisiin perustuvia tuotearvioita julkaistaan jokaisessa Riffin printtinumerossa. Jos pidit juttua hyödyllisenä tai viihdyttävänä, voit tukea Riffin tulevaa julkaisutoimintaa kätevästi ostamalla itsellesi vaikka tuoreen printtinumeron tai tilaamalla lehden esimerkiksi kahden numeron tutustumistarjouksena.
Riffin voi ostaa digitaalisena näköispainoksena Lehtiluukkupalvelusta.
Printti-Riffiä myyvät hyvin varustetut soitinliikkeet sekä Lehtipisteen myymälät kautta maan. Lehteä sekä irtonumeroita voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan Riffi-kaupan kautta.
Ennen vuotta 2010 julkaistuja numeroita voi tiedustella suoraan asiakaspalvelusta s-postilla, taannehtivia lehtiä myydään niin kauan kuin ko. numeroa on varastossa.
Lehden digitaalinen versio vuosikerrasta 2011 alkaen on ostettavissa myös Lehtiluukkupalvelusta.
Lisää nettiin avattuja laitetestejä näet alempaa tältä sivulta ja voit selata niitä myös tästä.