Onko se mikseri vai äänikortti? On, molempia.
Pikkumikserin takalaidassa on kaksi USB-C-liitintä, yksi virtalähteelle ja toinen tietokoneelle. Kaapelit kiinni ja kas, yhteys Maciin solmiutui heittämällä. AG06 Mk2 ilmiintyi käytössä olevien äänilaitteiden listalle ja oli saman tien toimintavalmis.
Tähän sinänsä mukavaan tilanteeseen ei silti ole syytä vielä tyytyä, sillä Yamahan sivustolta ladattava AG Controller -appi aukaisee mikserin kansilevyn alle kätketyn maailman, joka kannattaa kyllä ottaa haltuun.
Applikaatio pelaa tietokoneessa sekä mobiilissa ja on kaikessa yksinkertaisuudessaan erittäin helppokäyttöinen. Selostan sen ominaisuudet mikserin toimintoja peratessani.
Mikseri mikserinä
Kanavia AG06 Mk2:ssa on mallitunnuksen mukaan kuusi, mutta laskuoppi on se alan tuttu käytäntö, jossa monot ovat ykkösiä, mutta stereokanavat lasketaan kahtena. Kanavat 3/4 sekä 5/6 ovat siis kaksi stereoparia, joiden kautta mukaan voi miksata valmista audiota vaikkapa kosketinsoitintyöasemalta tai perinteiseltä cd-soittimelta tms. Niinpä varustelukin on stereokanavissa karsittua, vain tulotason valinta (hi/low) sekä voluumisäätö.
Monokanavat ovat antimiltaan runsaampia ja niistä ensimmäinen on tarkoitettu mikrofonille tai linjasignaalille. Kolmantena optiona sille on headset-tyyppinen kuulokkeiden ja mikrofonin yhdistelmä, joka liitetään mikseriin kahden erillisen pikkujakin kautta. Yksi jakki on mikrofonille ja toinen niihin liittyville kuulokkeille.
Kakkoskanavassa puolestaan on mikrofoni/linjatulon ohessa kolmantena vaihtoehtona mahdollisuus kielisoittimelle mallaavaan impedanssisovitukseen.
Yhteisen painonapin takaa molempiin kanaviin voi kytkeä 48 voltin phantom-virran, joten kondensaattorimikrofonit tai aktiiviset di-boksit voi liittää suoraan mikseriin.
Kummassakin kanavassa on varsinaisen volumen lisäksi asianmukainen esivahvistuksen säätö (gain), ja varuiksi yliohjautumisesta kertova punainen ledi. Sekä kolme tärkeää painokytkintä.
Merkkivalolla varustetut mykistysnäppäimet (mute) sekä kaiun päälle/pois-painike ovat yhtäläiset molemmissa. Ykköskanavan kolmantena kytkimenä on comp/eq-nappi ja kakkoskanavassa sen paikalla on amp sim -painike.
Monokanavien työkalut appi näyttää omina ikkunoinaan ja yleisnäkymän erikseen. Kaiun saa myös avattua koko ruudulle täppäämällä.
Nyt huomio AG Controller -appia kohden. Ja sieltähän ne löytyvät: ensinnäkin kaikutyypin valinta kiitettävän monipuolisine säätöineen, sekä lisäksi kanavakohtaiset kompressorin ja ekvalisaattorin asetukset. Ja tähtenä kuusen latvassa loistaa kakkoskanavan vahvistinsimulaattori, sekin asiallisin säätömahdollisuuksin.
Mausteena kaikua
Yamaha on ladannut appiin valmiiksi kolme erilaista kaikuohjelmaa: hallin, huoneen ja estradin. Lukuisia parametreja voi säätää laajalla alueella, kaikuajankin pisimmillään 30 sekuntiin, toisin sanoen aivan mahdottoman pitkäksi. Pre delaylla kaiun syttymishetkeä voi viivästää enimmillään 99,3 millisekuntia ja lisäksi kaikuklusterin kiinteyttä tai hajallisuutta (diffusion) sekä ylätaajuuksien vaimentumista (hi damp) pääsee säätämään tehokkaasti.
Niinpä yhdestä ja samasta alkujuuresta voi leipoa hyvin erilaiselta kuulostavia tehosteita. Etenkin, jos ottaa käyttöön vielä erilliset basso- ja diskanttileikkurit, joilla kaiun voi rajata vain haluamalleen taajuusalueelle.
Kaikutyyppi asetuksineen on sama molemmille kanaville, mutta tehosteen voimakkuutta voi säätää kummassakin erikseen. Kompressorit ja ekvalisaattorit ovat sen sijaan täysin kanavakohtaisia ja kummankin säätimistö ja toiminta erinomaista.
Sekä eq:n että dynamiikkaprosessorin vaikutusta kuvaaviin käyriin voi tarttua myös suoraan kiinni, jos se tuntuu kivemmalta kuin liukusäätimien käyttö. Tosin pienin rajoituksin.
Nelialueisessa parametrisessa Eq:ssa voi hiirellä tai sormella justeerata yhdellä ja samalla liikkeellä valitun korjainyksikön vaikutustaajuutta sekä suotimen vaikutusta plus/miinus-akselilla. Sen sijaan kaistanleveys (Q-arvo) täytyy asettaa kuvaajan alapuolella olevalla liukusäätimellä.
Oletusarvoltaan kaikki neljä suodinta ovat kellokorjaimia, mutta alimman ja ylimmän kaistan voi itsenäisesti määrittää hyllytyyppiseksi. Alakerran siivoamiseen on vielä erikseen ylipäästösuodin, jolle voi asettaa rajatajuuden 20 – 600 Hz:n haarukassa. Jos soundi ei tällä löydy, vaihdetaan mikki, ruuvaajassahan harvemmin mitää vikkaa o.
Kompressorin säätimistö on monipuolisuudessaan yhtä täydellinen kuin kaiun, ja logiikkakin on samaa puuta. Kompression kynnystason (threshold) voi asettaa liukusäätimellä tai tarttumalla käppyrään kiinni, muut parametrit asetellaan liukusäätimin.
Ekstra-tehosteena on kakkoskanavan vahvistinsimulaattori, joka on selkeydessään mainio peli siitäkin huolimatta, että sen presenceksi nimetty säätö vaikutti ainakin testiin ladatussa softaversiossa pikemminkin alempiin keskiääniin kuin preesens-alueeseen. Tämä ei muodostanut ongelmaa enää sen jälkeen, kun asian huomasi ja otti huomioon. Veikkaan bugia ja toiveikkaasti ajattelen, että valmistaja huomioi asian tulevissa ohjelmistopäivityksissään.
Vahvistinsimulaattorissa on valmiina kolme erilaista kitaralle sommiteltua presettiä ja yksi bassolle, mutta käsisäätöjenkin teko on helppoa ja palkitsevaa. Ei tässä kilpailla itsenäisinä tuotteina myytävien virtuaalivahvistimien sarjassa, mutta hyviä perussoundeja irtoaa jopa säröpuolelta.
Jos asetusten ruuvailu omin päin ei innosta lainkaan, voi molemmille kanaville valita myös valmiin presetin, esimerkiksi äänialan mukaan yleispätevästi ihmisäänelle soveltuvan vaihtoehdon tai kakkoskanavassa soitintyypin mukaisen tehtaan näkemyksen tarkoituksenmukaisesta prosessoinnista. Nekin ovat ihan hyvä tapa edetä.
Loop back, tietenkin
AG06 Mk2 on tietokoneen liittolainen läpikotaisin. Sen muuntimet operoivat 24-bittisesti ja tarvittaessa jopa 192 kHz:n näytetaajuudella. Lisäksi siinä on loop back- toiminto, jonka ansiosta se pystyy yhdistämään tietokoneelta kuunneltavan stereomateriaalin ja tallennettavan uuden audion summaksi, joka lähetetään sitten yhtenä miksauksena tietokoneelle.
Muusikko voisi nyt esimerkiksi vaikkapa kuunnella tietokoneen audiosoittimella oppimateriaalia, jonka säestämänä soittaa oman osuutensa ja tallentaa näistä opettajalle lähetettävän valmiiksi miksatun audiotiedoston. Puuhaan voi käyttää vaikkapa maksutonta Cubase AI -ohjelmaa, jonka käyttöoikeus sekä latausohjeet toimitetaan mikserin mukana.
Mikserin kylkiäisinä saa myös ladata käyttöönsä niin ikään Steinbergin koodaaman, podcast-tuotannon tarpeisiin keskittyvän Wavelab Cast -ohjelman.
Loop back sopii myös videoiden ääniraitojen tekoon, sekä esimerkiksi podcastien äänityksiin. Viimeksi mainitussa kannattaa huomioida, että kuulokeliitäntöjä on vain yksi, eikä AG06 Mk2 sisällä sellaisia äänitehosteiden liipaisutoimintoja, joita pääasiassa juuri podcastien tuottamiseen tarkoitetuissa laitteissa yleensä on. Tämän laitteen vahvuudet ovat itsellisen muusikon omatoimisen työskentelyn tukemisessa ja podcast-ulottuvuus tulee bonuksena.
Ei koiraa karvoihin katsominen
Menneet ovat ne ajat, jolloin tällaisenkin laitteen toiminnot saattoi arvioida jo pelkkää kansilevyä vilkaisemalla. Appi kun avaa mikseristä kokonaan uusia ulottuvuuksia, helposti hyödynnettäviä ja käyttökelpoisia sellaisia.
Oman työpisteen ääni- ja videohommien ohessa AG06 Mk2 sopisi hyvin vaikka trubaduurin PA:n ytimeksi. Siihen olisi kätevää kytkeä sekä laulumikki että instrumentti, ynnä tabletti tai muut taustaraitojen soittimet. Ja mikseri puolestaan olisi helppo liittää sitten joko omaan tai talon järjestelmään.
Yamaha on huomioinut tämän mahdollisuuden myös lisävarusteiden osalta: mikserin pohjassa on valmiit kiinnityspisteet pidikkeelle, jolla AG06:n saa kiinni tavalliseen mikrofonitelineeseen, ja kansilevyssä on jakki jalkakytkimelle kanavien sekä kaiun päälle/pois-komentoja varten.
Suppeampaa laitetta haluaville Yamahalla on varattuna AG03 Mk2, nyt kokeillun miksuttimen pienempi versio.
Yamaha AG06 Mk 2
Analoginen mikseri & äänikortti
• kaksi monokanavaa
• kaksi stereokanavaa
• sisäinen kaikuefekti
• sisäinen dynamiikkaprosessointi
• loop back -toiminto
• hintaluokka < 250 €
Lisätiedot: Electro-Waves
Tämä artikkeli on julkaistu alunperin Riffin printtinumerossa 6/2022. Vastaavantyyppisiä, niin lyhyitä kuin pitempiäkin, käyttökokeisiin perustuvia tuotearvioita julkaistaan jokaisessa Riffin printtinumerossa.
Jos pidät näitä juttuja hyödyllisinä tai viihdyttävinä, voit tukea Riffin tulevaa julkaisutoimintaa kätevästi ostamalla itsellesi vaikka tuoreen printtinumeron tai tilaamalla lehden esimerkiksi kahden numeron tutustumistarjouksena.
Riffin voi ostaa digitaalisena näköispainoksena Lehtiluukkupalvelusta.
Printti-Riffiä myyvät hyvin varustetut soitinliikkeet sekä Lehtipisteen myymälät kautta maan.
Lehteä sekä irtonumeroita voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan Riffi-kaupan kautta.