Kuvitellaan resepti, johon tarvitaan ensin lahjakkuutta ja ideoita, sitten näkemystä ja taitoa. Tässä tapauksessa kaikkia edellä mainittuja on hyvä laittaa enemmän kuin ”ripaus”. Sitten treenataan ja treenataan. Kunnes kaikki puurtamisen maku häipyy, ja näkyviin ja kuuluviin jää vain lopputulos – vaivattomasti rullaava, spontaanin oloiseksi naamioitu musiikillinen naurupommi nimeltä Jarkko Tamminen Show 2019.
Harvoin on ensi-ilta mennyt niin putkeen, kuin Jarkko Tammisen show vuosimallia 2019. Ja nyt on muuten turhan vaatimattomasti nimetty proggis. Kyllä tähän kohtaan sietäisi vähän henkselinpaukutusta laittaa. Eihän näin hysteerisen hauskaa ja taidokasta esitystä ole Linnanmäen perinteikkään Peacockin katsomossa saanut todistaa aikoihin, vaikka sen kovilla penkeillä tuleekin usein istumalihaksiaan puuduttaneeksi.
Nyt ei takapuoli puutunut ainakaan pitkästymisen takia. Uudessa show’ssaan Jarkko Tamminen imitoi ja parodioi niin puheen, laulun, maneerien, naamioinnin kuin puvustuksenkin tasolla varmaan ainakin viittäkymmentä musiikin, viihteen, urheilun ja politiikan tunnettua kasvoa. Iltaa kannattelevien musiikkinumeroiden väliin heitetään pidempiä ja lyhyempiä sketsejä peruukeilla ja ilman, ja isoimmissa vaihdoissa myös videoinserttejä.
Tamminen marssittaa lavalle ja skriinille hahmoja niin tiuhaan tahtiin, ettei luvuissa pysy mukana. Otetaan vaikka loputtomasti saunova Jasper Pääkkönen, votkapullon kanssa toikkaroiva Ville Haapasalo, Jannika B.:nsä telkkarin tanssikisaan menettänyt Toni Wirtanen tai röyhkeästi keijoilevat Jari Sillanpää, Antti Tuisku ja Jorma Uotinen.
Oma hillitön lukunsa ovat Tammisen naislaulajahahmot, kuten katkeroitunut Maija Vilkkumaa, aivan pihalla oleva Elli Haloo, onnettoman epärytminen Kaija Koo ja nuoria kolleja kuolaava Paula Koivuniemi. Mieslaulajien puolella Tamminen venyy Cheekistä Lauri Tähkään ja Robinista Vesku Loiriin. Ja paljon pidemmällekin, kuten illan mittaan on ilo todistaa.
Katsoja saa nauraa vedet silmissä läpi parituntisen ilotulituksen, mutta monille Tammisen laulu ja nelihenkisen bändin soitto ovat sittenkin esityksen kovinta kamaa. Kapellimestari-kosketinsoittaja Pete Nikkisen sovituksia tulkitsee timanttinen ryhmä, joka jo avausbiisissä Jukka Pojan reggaeta uusiksi vääntäessään paljastaa, että nyt on lauteilla bändi, jonka soitosta ei potkua puutu.
Illan imitaatioteema jatkuu luontevasti soitonkin puolelle, kun kitaristi Saku Mattila siirtyy sekä soittimen käsittelyn että soundien osalta Pantse Syrjästä Angus Youngiin niin aidolla otteella, että imitaation kohteetkin saattaisivat erehtyä kuuntelevansa itseään. Illan bändissä viisikielisen basson varressa jymistelee ”Suomen Lee Sklar” Timo Mynttinen ja rumpusetin takana groovaa tanakalla otteella Harri Lehtonen.
Bändi sukkuloi yhtenä miehenä tyylistä toiseen: oopperasta heviin ja iskelmästä räppiin. Ja kun suomirokkisikermää seuraa hevipotpuri, katsomosta ei tarvitse huudella ”soittakaa Paranoid!” He nimittäin soittavat – ja arvatkaas ”kuka” laulaa. Yleisö repeää täysin.
Esityksen soundi on poikkeuksellisen vakuuttava ja vaikuttava – kiitos hyvin soivan bändin, tuvan ja PA:n, mutta myös saliäänen miksauksesta vastaavan Sami Ahosen.
Tammisen uusi show on myös tekniseltä toteutukseltaan pisimmälle vietyä musikaalista imitaatioviihdettä mitä Suomessa on nähty. Valojen, reaaliaikaisen kamerakuvan, videoinserttien ja ääninauhan sovittaminen esitykseen ja livesoittoon on vaatinut tarkkaa rytmitajua, jolla taataan kaiken nivoutuminen janalle niin, ettei notkahduksia synny. Eikä näyttämökuva juuri kaipaa lavastusta – sellaiseksi riittää backline ja kahdeksan Briteqin retrolamppua tyylikkäästi bändiin taakse aseteltuina.
Peacockin show päästää ohjaaja-käsikirjoittaja-näyttelijä Tammisen käyttämään taitojaan monipuolisemmin kuin koskaan. Miehen imitaatio- ja äänivarat näyttävät venyvän jopa klasariin – Waltteri Torikan ja Luciano Pavarottin ooppera-aariat kajahtavat vakuuttavasti.
Illan edetessä katsomossa ihmetellään, miten kenenkään ääni voi kestää jatkuvaa jonain toisena laulamista menemättä täysin päreiksi. Varmaankin Tammisen ulkomailta hankkimat Complete Vocal Technique -opit kyseisen lajin laulunopettajan pätevyyttä myöten ovat tässä jeesanneet.
Jarkko Tamminen Show 2019 on pohjimmiltaan ja viime kädessä yhden miehen varassa, unohtamatta tietenkään sitä, että esityksen eteen – osin näkymättömissä – työskentelee kymmeniä alansa osaajia. Sketsien ja vitsien parissa puurtaneesta suuremmasta kirjoittajajoukosta on pakko mainita ainakin tuttujen laulujen sanat uusiin vitsikkäisiin muotoihin väännellyt kolmikko, johon kuuluvat Tammisen itsensä lisäksi komedienne Niina Lahtinen ja radion Aamulypsystä tunnettu Ilkka ”Hovimuusikko” Ihamäki.
Jarkko Tamminen Show 2019 pyörii Peacockissa joulukuulle asti, ohessa esitys kiertää ainakin kahdeksalla muulla paikkakunnalla.
Esitykset:
Linnanmäen Peacock-teatteri 23.10.–5.12.
Turku 14.–15.11., Hämeenlinna 16.11. ja 15.12., Lahti 22.11., Kuopio 23.11., Oulu 29.11., Seinäjoki 30.11. Jyväskylä 13.12. ja Tampere 14.12.