Yhdessä suhteessa musiikilla on ylivertainen etu verrattaessa sitä vaikkapa urheiluun: yksilön aktiiviura voi musiikin puolella olla huimasti pitempi kuin jääkiekossa. Siitä yhtenä esimerkkinä tupsahti postilaatikkoon ikämiessarjaan lukeutuvien Janne Louhivuoren ja Jussi Sydänmäen uusi levy, joka osoittaa ettei luomisvoiman tarvitse hiipua iän karttuessa. Levy on oivallinen taideteos, jota ei kumminkaan tohdi suosittaa herkkähipiäisille – sen verran roisi ja ennakkoluuloton on parivaljakon lähestymistapa niin musiikin kuin suomenkielisten tekstienkin osalta. Ja kuin vastapuntiksi edelliselle pudotti posteljooni pari päivää myöhemmin basisti Lasse Lindgrenin jazz-orientoituneen CD:n toimituksen lootaan. Tämä Kallio-Kuninkaalassa äänitetty levy on soundeiltaan onnistunut, sävellyksiltään tyylikäs ja tunnelmiltaan mukavan raikas osoitus nuorenpolven kyvykkyydestä. Ja sitten kokonaan toiseen aiheeseen, mallinnusteknologiaan ja sen markkinointiin. Asiansa osaava ruonansuu ei etukäteen ilmoita, että ”nyt täältä tulee seuraavaksi ahtisaarta, olkaa valmiina hörähtämään”. Kun imitointi alkaa, kuulija tunnistaa ja riemastuu. Ja vaikkei tunnistaisikaan, niin tunnelmoi mukana kumminkin, kun performanssi on jokatapauksessa mukaansatempaava. Tämä on samaa pulmatiikkaa, kuin syntikoiden suuren esiinmarssin aikana. Uusille soundeille oli keksittävä nimiä ja usein nimet poimittiin olemassaolevien soitinten mukaan. Pianistin otteilla soitettaessa sähköpianoksi nimetty synasoundi toimikin helposti ja tuotti välittömän illuusion oikeasta sähköpianosta. Mutta banjomaisen synteesin kanssa olikin jo hankalampaa, puhumattakaan saksofonista – kummassakin suuri osa soundia muodostuu juuri siitä, miten soitinta soitetaan. Banjon soinnut ja arpeggiot rakentuvat banjon virityksen ja luontevien sormitusten myötä aivan samoin kuin kitarassa tyypillisesti. Jolleivat nämä ole hallussa, ei syntikalla soitettu banjostemma kuulosta lainkaan banjolta, vaikka soundi itsessään olisi kuinka etevästi tehty. Ja fonin tapauksessa taas sointiin vaikuttaa niin suuresti puhaltajan tekniikka, ettei syntikalla pääse lähellekään ellei opettele monipuolisesti käyttämään realiaikaisia kontrolloreita, joilla hallita suotimia ja vahvistinpiirejä lennossa. Koko mallinnusteemaa ruodittaessa on huomioitava sekin, etteivät esikuvavahvistimia ja soittimia kokoavat työläiset olleet mitään elektroniikka-alan, saati sitten soitinrakennuksen eksperttejä. He olivat tehdastyöläisiä, jotka poimivat korista osia listan mukaan ja asensivat niitä sijoilleen kaavion mukaisesti, kaiketi seuraavan viikonlopun rientoja tai ruohonleikkuuta miettien. Kun komponenttien toleranssitkin olivat verraten väljiä, ei ole ihme, jos yksi vahvistin tai soitin kuulosti hiukan kirkkaamman puoleiselta, kun toinen taas soundasi aika tummalta. Ja mikäs niistä sitten mallinnettaisiinkaan? Ja kukas sitä mallinnosta osaisikaan oikein ottein mittailla? Kesäisin lukuterveisin Lauri Paloposki
|