Frigg-yhtyeen kitaristi Tuomas Logrén esittäytyy soololevyllään paitsi akustisen kitaran, myös muiden kielisoittimien soittajana.
Levyn kappaleiden perusteella dobro on toinen Logrénin pääinstrumentti
Musiikillisesti Yövesi tarjoaa lähinnä suomalaista kansanmusiikkia, välillä modernin bluegrassin tai muun akustisen americanan hengessä tulkittua. Materiaali on fifty-fifty instrumentaaleja ja laulukappaleita (mm. Yona, Marita Kuula, Aili Järvelä.)
Vaikka kyseessä on soololevy, niin mitenkään erityisesti Logrén ei sitä soittajana dominoi. Soolot jakautuvat demokraattisesti, ja myös viulisti Matti Pitkänen ja mandolinisti Petri Hakala saavat paljon tilaa, syystäkin.
Parhaiten mieleeni jäävät tietyt sovituksellisesti yllättävätkin laulukappaleet. Aili Järvelän laulama trad. ”Talonpoika meni Honkamettään” viehättää kasvavalla sovituksellaan ja kekseliäällä modulaatiollaan. Toivelaulukirja-klassikko ”Kotilaakso” (Red River Valley) tuo mieleen jopa Daniel Lanois´in folkimmat tuotannot. ”Herrasväki meni saareen” puolestaan keinuu hieman New Orleans -henkisesti.
Kimpi Huismanin äänitys ja tuotanto on mallikasta, vaikkakin pientä erottelevuutta nimenomaan kitaran miksaukseen ajoittain kaipaankin. Lisäksi sovitukseltaan levyn kekseliäin raita, Marita Kuulan hienosti laulama ”Aaveratsastajat” (Ghost Riders) saattaa jonkun mielestä olla erilaisen äänikuvansa johdosta jopa pieni kauneusvirhe kokonaisuudessa.
Tuomas Logrén on tyylitajuinen kielisoittaja, ja Yövesi on hyvä näyttö hänen taidoistaan niin soiton kuin sovitustenkin suhteen.
Tuomas Logrén: Yövesi (TLCD001, 2014)
Lisätietoa levystä ja sen tekijästä löydät tästä