Näinä elävän musiikin kannalta ankeina aikoina on maailmassa kuitenkin myös joitain valon pilkahduksia. Ehkä näkyvimmästä päästä on hiljattain julkaistu uutinen, jonka perusteella kitaransoitto harrastuksena vaikuttaa saaneen aivan uutta pontta maailmalla – sikäli kuin Fenderin toimitusjohtajan taannoin kertoma viesti ennätysmäisestä myynnistä ja suuren suosion saavuttaneesta Fenderin soiton-opetus-sivustosta kuvaa yleisempääkin tilannetta.
Merkillepantavaa on, että ison F:n myynnistä huomattava osuus on tänä vuonna ollut nimenomaan uusien harrastajien hankkimia ensisoittimia.
Ja ilmeisesti soittaminen on ajanvietteenä muutoinkin vahvoilla, joskin pandemian aikana korostuu erityisesti se, että nyt soitetaan pääasiassa kotona ja tehdään kovasti videoita.
On myös muunlaisia ilon aiheita.
Heti kärkeen on paikallaan onnitella Juha Ruokangasta, jonka 1995 perustama Ruokangas Guitars täyttää komeat 25 vuotta. Melkoinen saavutus! Hyvän kuvan Ruokankaan verstaalla veistettyjen kitaroiden ja bassojen merkityksestä saattoi saada marraskuun viimeisen viikonlopun aikana, kun asiakkaat ja ystävät ympäri maailman julkaisivat Facebookissa onnitteluvideoitaan päivänsankarille. Ei tarvinnut välttämättä edes seurata itse juhla-tapahtumaa Ruokankaan kanavalta, kun jo törmäsi yhä uusiin jatkuvalla syötöllä esiin ponnahteleviin videotervehdyksiin.
Soitinrakennus on muutoinkin ilahduttavalla tolalla. Isoa kitaratehdasta meillä ei Suomessa ole, mutta sen sijaan hämmästyttävä määrä pienempiä verstaita tuottaa korkeimmat laatustandardit täyttäviä soittimia.
Kasvu pelkän kasvun vuoksi ei ole välttämättä erityisen motivoivaa tai perusteltua, mutta kasvu parempien toimintamahdollisuuksien ja yhä pitemmälle hiotun tuotekehityksen mahdollistajana saattaa sitä olla. Kun kotimaan markkinat ovat hyvinkin rajalliset, sopii toivoa, että näiden verstaiden joukosta nousisi lisää merkittävissä määrin ulkomaille soittimiaan myyviä valmistajia, joiden vuosipäiviä päästäisiin juhlimaan joskus tulevaisuudessa.
Vahvistin- ja pedaalituotantoakin Suomessa on. Kansainvälisille markkinoille pitkään eturintamassa yksin puskenut Mad Professor on saanut ilahduttavasti seurakseen Darkglass Audion, jonka bassovahvistimet sekä -pedaalit ovat jo jonkun vuoden pohjustaneet tietä Darkglass-kitaralaitteille, joista Element esitellään jo tässä numerossa.
Kaiutinpuolella Genelec on oikea esimerkkien esimerkki kotimaisen suunnittelun ja valmistuksen voimasta silloin, kun pitkäjänteisyys ja tinkimätön pitäytyminen itse asiassa ovat toiminnan johtavina periaatteina.
Mainita täytyy myös Amphion, joka omilla teknisillä ratkaisuillaan on lunastanut tarkkailukaiuttimilleen paikan maailman studioista sekin.
Eikä audiomaailman hyvä kehitys siihen tyssää. Valcon vastamelukuulokkeet puolestaan lähtevät Tampereelta mukaan armottoman kovaan kisaan, jossa oma pelitila on otettava todella isojen ja nimekkäiden jättien joukossa. Tässä numerossa julkaistavien kokeilutulosten perusteella teknisiä eväitä on, mutta markkinoinnin merkitystä kuluttajille suunnattujen tuotteiden myynnissä ei voi yliarvioida. Toivottavasti viestintä viilataan yhtä hyvään kuosiin kuin itse tuotekin.
Ja lisää suomalaisinnovaatioita on rajojen yli pyrkimässä. Tässä numerossa esiteltävä Periscope on varsinaisen erikoinen uusi mikrofoni, joka ei todellakaan kopioi ketään eikä mitään. Erinomainen lähtökohta, jolle suo mielellään menestystä.
Kuin kruununa kaikelle julkaistiin marraskuussa myös hatunnoston arvoinen yhteistyöuutinen: mikrofonijätti Shure tekee strategisen sijoituksen suomalaiseen Wavemark-yhtiöön, jonka kehittämät Wavetool- sekä WTAutomixer-ohjelmistot ovat saaneet vankan jalansijan teattereiden langattomien mikrofonijärjestelmien hallinnassa.
Kyllä tästä vielä hyvä tulee, kunhan jaksetaan kampea kääntää.
Lukuterveisin
Lauri Paloposki,
päätoimittaja