Lempinimien keksiminen ja käyttö on usein tiedostamaton tapa näyttää, että lempinimen käyttäjällä ja puheen aiheella on jokin erityinen suhde, olipa nimityksen kohteena sitten elävä henkilö tai jokin asia. Kun korkeassa asemassa oleva poliitikko kertoo lounastaneensa Manun tai Maran kanssa, jokainen ymmärtää huomata, että korkearvoisuus yltää ilmeisen kaverilliseen suhteeseen ihan jopa presidenttitasolle. Sama ilmiö tulee esiin jo lasten kielenkäytössä ja myöhemmällä iällä aivan erityisesti harrastusten ja ammatin piirissä, kun erikoisalan termit saavat uuden kieliasun. Näitä erilaisia lempinimiä käyttämällä toteutuu samalla kätevästi toinen sosiaalisen kanssakäymisen perusilmiö: läsnäolijoiden jako sisäpiiriin ja ulkopuolisiin. Ulos jää, jollei sessiossa tiedä mikä on lippukomppi. Tai jos lasin toisella puolella ei pysy kärryillä, kun pitää ekuttaa tai panna kompura kehiin, on auttamatta ulkopuolinen. Populaarimusiikin valtakieli on englanti niin itse musiikin ja sen rakenteita erittelevän teorian kuin musiikin tuottamiseen käytetyn välineistönkin suhteen. Kaikille ilmiöille ja termeille ei löydy luontevaa suomalaista vastinetta ja lisäksi osa alkuperäissanoista taipuu sellaisenaan notkeasti suomalaiseen ilmiasuun. Kieli muuttuu väistämättä ja kaiken aikaa. Tämä on osa kielen kehittymistä ja koskee kaikkia kielen käyttöalueita puutarhanhoidosta purjehtimiseen ja polttopuiden pilkkomisesta bassorummun polkemiseen. Yleisellä tasolla ei siis ole syytä huoleen, maailma vain muuttuu ja me mukaudumme, jollemme sitä itse ole muuttamassa. Kansalaisvelvollisuutena on kuitenkin heristää sormea silloin, kun kieltä väännetään tarpeettomasti tai vääntämisen tarpeena on esimerkiksi peitellä aukkoa tiedoissa ja taidoissa. Siirretään ilmiö taas hiukan kauemmas, että nähdään paremmin. Kielen vääntäminen ja ennenkaikkea tarkoituksenmukaisen, kyllin täsmällisen, vivahteikkaan ja selkeän kielen käyttäminen musiikin ja audiotekniikan liepeillä on yhteisesti kaikkien alalla toimivien vastuulla. Lukuterveisin Lauri Paloposki
|